Anmeldelse | Star Wars Outlaws

Er Star Wars Outlaws mere end et “Ubisoft-spil i rummet”?

I en galakse langt, langt borte for længe siden fandtes et spil, så uoriginalt og så sikkert, at alle kunne lide det og spille det. Det blev kaldt for Star Assasin Wars: Outlaws Creed.

Det skal ikke komme som nogen overraskelse, at Ubisofts ‘Star Wars Outlaws’ er et meget sikkert videospil. Det tager ikke de største chancer på nogen som helst fronter og bliver hverken belønnet eller straffet for det. Og resultatet bliver et lidt over middelmådigt spil, som alle kan nyde uden at blive hædret for noget som helst. Og spillet ender formentlig også med gå i glemmebogen så snart den næste “rigtige” heavy hitter AAA-titel udkommer.

Men det er jo heller ikke noget nyt for Ubisoft, som har lavet ligesom mange Assassin’s Creed titler som der findes film og serier i Star Wars universet – og det er kun de mest hardcore fans som kan holde styr på det hele.

Du spiller som Hun Solo – den kvindelige version af Han Solo – ved navn Kay Vess, og selvom hun har skiftet Chewbacca ud med et lille kæledyr ved navn Nix, er hun ret ligetil. En lowlife kriminel som forsøger at bryde ud af sine sociale rammer med det næste store job, som forhåbentlig også er det sidste. Det går selvfølgelig ikke som Kay forventer, og hun ender på flugt på tværs af galaksen fra det nyeste og mest ubarmhjertige syndicate, Zerek Besh. Den eneste måde hun kan undslippe sin skæbne og det Death Mark, som lederen Sliro har sat på hende, er ved at røve Zerek Besh for al deres rigdom – men det kræver et team. Det helt rigtige team!

Det er slet ikke den mest originale fortælling ‘Outlaws’ har, men jeg synes faktisk ikke, at det gør noget. For det som adskiller ‘Outlaws’ fra resten af heist-fortællingerne derude er spillets setting – Star Wars universet. Selvom spillet foregår mellem ‘Empire Strikes Back’ og ‘Return of the Jedi’ – altså 5’eren og 6’eren – er det nemlig ikke en fortælling om den udvalgte Jedi, Siths eller kræften – som faktisk slet ikke er i fokus, men derimod en fortælling om livet for en simpel nobody i galaksen langt, langt borte.

Spillet læner sig altså meget mere op ad ‘Han Solo’-filmen og ‘Andor’-serien end nogle af hoved-filmene – og det er klart til ‘Outlaws’ fordel. Hvis du vil spille et fremragende jedi-spil, så spil Jedi Order-spillene eller Knights of the Old Republic, for her er der ingen lyssværd at finde.

Du har derimod din trofaste blaster; Nix ved din side; og en kriminel underverden at forråde, blive forrådt og navigere i. Det er klart dér ‘Star Wars Outlaws’ skinner, og de første par timer af spillet er også de absolut bedste, og man kan mærke, at der er lagt masser af kærlighed i at sætte hele ‘Outlaws’ verden op. Desværre begynder det at falde fra hinanden så snart “Ubisoft-delen” begynder at skinne igennem – som desværre er den åbne verden.

Så kan det godt være at ‘Outlaws’ er stolte af at være det første “rigtige” åbne verdens Star Wars spil, men ja, jeg ville faktisk ønske at spillet var et lineært spil i stedet og drømmescenariet for mig ville være et ‘Uncharted’-agtigt ‘Outlaws’ spil. For spillet fungerer bedst i de lineære missioner, som er skræddersyede, skarpe og langt hen af vejen super fede. Desværre er det blot en lille del af Star Wars Outlaws massive indhold.

Efter den spændende introduktion til ‘Outlaws’ bliver du først kastet på din speed scooter og senere i dit rumskib “The Trailblazer” og introduceret til de forskellige planeter, som du kommer til at tilbringe størstedelen af din tid på. Den klippefyldte Toshara, den frosne Kijimi, den junglefyldte Akiva, og sidst men ikke mindst – det er jo ikke Star Wars uden – den ørkenfyldte Tatooine. De fire forskellige syndicater kæmper om magten på hver af planeterne. Du har The Hutts, The Pykes, The Crimson Dawn og Ashiga Clanen.

Det er op til dig, hvem du vil samarbejde med, og hver forskellig faktion tilbyder forskellige muligheder. Du skal undervejs vælge hvem du vil forråde og hvem du vil arbejde sammen med. Det lægger op til det helt store i sin introduktion til faktionerne men ender desværre med at være ret fesent, da du får missioner fra alle parter uanset hvor fjendtlige eller venskabelige du er med dem. Forråder du Crimson Dawn i første mission? Jamen, så arbejder de stadig sammen med dig lige bagefter, for sådan er historien. Der er få meningsfyldte beslutninger valg undervejs, og det store potientale som det kunne have haft bliver desværre tabt bag ønsket om at behage alle – både i spillets univers, men også spillerne.

For det kan virkelig mærkes, at ‘Outlaws’ er et Ubisoft spillet og ikke tør tage nogle chancer. Spilverdenen er fyldt med ligegyldige ting at tage sig til som belønner dig med skins til din speeder, komponenter til at opgradere dit grej eller lignende, og det føltes aldrig særligt tilfredsstillende. Hvis du vil tackle noget lidt større er der både et væld af rygter som fører dig på skattejagte, rumkampe og meget mere. Men det mangler pondus, og selv NPC’erne er stive og uengagerede i alt det fyld af side-indhold.

Det er endda på trods af, at jeg er ret begejstret for måden indholdet bliver introduceret på, som jeg håber Ubisoft tager ved lære af i fremtiden. For det er altså ikke uendelige spørgsmålstegn på et kæmpe kort, men derimod igennem nysgerrighed, rygter, overhøringer af samtaler mm. at du får nys om side-indholdet. Fedt! Hvis da bare side-indholdet var noget som helst værd i sidste ende.

Der er desuden intet skill-træ, hvor du kan opgradere dine evne, men derimod et andet system som jeg vil rose ‘Outlaws’ for. Du finder undervejs eksperter på forskellige felter, og ved at hjælpe dem med deres side-quest, kan du få deres viden og blive bedre til forskellige ting. Nogle af dem er gennem hovedmissionerne – som når du skal opgradere din speeder til at kunne booste igennem vindtunneler på Toshara, mens andre er valgfrie – men gør gameplay meget bedre.

Der er blandt andet en våbenekspert, som lærer dig at samle tungere våben op fra fjender og essentielt lade dig bruge langt flere af fjendernes våben, hvilket er ret stærkt. Det er helt valgfrit, og jeg kan egentlig meget godt lide, at Kays evner er gemt bag en væg af nysgerrighed og erfaring.

Spillet er udviklet af Massive Entertainment under Ubisoft, som tidligere har lavet The Division, og selve gameplayet består størstedelen af tiden af stealth-elementer i bedste Assassin’s Creed stil med The Divisions skydespil. Det er sikkert, set før og meget standard tredjepersons skydespil – og de få “bosskampe” der er undervejs i hovedplottet er en joke for reele bosskampe i andre spil.

Det eneste nye ved ‘Outlaws’ gameplay er, at du kan befale Nix til at hjælpe dig undervejs ved eksempelvis at angribe dine fjender, distrahere dem, hente våben og bacta vials. Meget basic men en fin tilføjelse til en ellers klassisk tredjepersons videospilsformular.

Overordnet set er ‘Outlaws’ ikke et dårligt spil, slet ikke. Det er bare et sikkert spil, som du formentlig har spillet mange gange før. Det eneste nye ved det er ‘Star Wars’-forklædningen, og det er slet ikke en dårlig en af slagsen. Spillet rammer Star Wars’ vibe nærmest fejlfrit med et helt fantastisk soundtrack, nogle interessante planeter, aliens som faktisk snakker et andet sprog og blasterkampe som taget ud af filmene. Så hvis du er Star Wars-fan, så er det faktisk ret godt – og et skønt friskt pust, at Skywalker aldrig bliver nævnt.

Hvis man dog ser bort fra det flotte Star Wars ydre, så er spillet et rimelig generisk, tredjepersons, Ubisoft, open-world, forudsigeligt, heist skydespil som med stor sandsynlighed er glemt næste år, og får derfor også 4 ud af 6 forglemmelige pixel-hjerter fra mig af. Det er på trods af, at jeg faktisk har været ret positivt overrasket over ‘Star Wars Outlaws’, men forventningerne var ærligt talt heller ikke høje.

Udvikler | Udgiver: Massive Entertainment | Ubisoft
Tilgængelige platforme: PlayStation 5Xbox Series X og Series SGeForce NowMicrosoft Windows
Platform spillet på: PlayStation 5