Xbox bruger næsten 7 millarder kroner om året på Game Pass

Det er ikke for sjov at Xbox tilbyder en af de bedste spiltjenester på markedet, der bliver virkelig pumpet penge i projektet, og nu vil de også forsøge at indtage mobilmarkedet.

Xbox har investeret betydeligt i sin Xbox Game Pass-abonnementstjeneste, med udgifter, der overstiger en milliard USD årligt (ca. 6,8 milliarder danske kroner). Investeringen, som blev bekræftet af Xbox-chef Phil Spencer i et interview med Windows Central, understreger virksomhedens engagement for at udvide sit i forvejen ret så imponerende spiludbud på servicen og forbedre værdien af sin abonnementstjeneste. 

Investering er primært rettet mod at støtte tredjepartsspil, der ankommer til Game Pass. Spencer fremhævede diversiteten af spil, som understøttes af tjenesten, lige fra blockbuster-titler til mindre kendte indie-spil, og det er ganske rigtigt noget mere imponerende end hos konkurrenterne Playstation og Nintendo. Med Game Pass sigter Xbox mod at tilbyde en tjeneste, der imødekommer et bredt spektrum af gamere, og indtil videre er det svært at modargumentere.

I forhold til eksklusiviteten af Xbox Game Pass bekræftede Spencer, at der ikke er planer om at bringe tjenesten til konkurrerende konsoller som PlayStation eller Nintendo (hvilket ingen regnede med). Denne beslutning er en del af Xboxs strategi om at fokusere på innovation til sin egen hardwareplatform og sikre, at kunderne føler sig værdsat ift. deres investering i Xbox. Dog markerer december ankomsten af Game Pass på Meta Quest 3 konsollen, og dertil tillader flere og flere fjernsyn brug af tjenesten. Begge eksempler i form af cloud-gaming delen af servicen. 

I et træk, der pege i retningen af Xboxs udvidelsesstrategi, nævnte Spencer, at virksomheden aktivt arbejder på at lancere en “mobile-store” for at konkurrere med etablerede konkurrenter som Apple og Google. Initiativet blev afsløret under CCXP, en tegnefilms- og underholdningsmesse i Sao Paulo, og beskrives som en “vigtig del” af Xbox’ samlede strategi. Eventyret ind i mobilmarkedet, der involverer samarbejde med flere forskellige partnere, viser Xboxs ambition, men om det er realistisk at konkurrere direkte med fabrikanternes egne butikker, må tiden vise. 

Game Pass, som har været en væsentlig del af Xbox-økosystemet i de sidste fem år, er tilgængelig på PC, konsol samt cloud, og betragtes efterhånden som en integreret del af Xbox-oplevelsen. Med Microsofts nyfundne ejerskaber af store studier som Activision Blizzard og Bethesda Studios er Xbox klar til at gå ind i det, Spencer beskriver som “den mest ikoniske æra for Xbox”.

Vi synes pengene er givet godt ud, og håber på et endnu bedre Game Pass i fremtiden. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Gaming