Store planer for Olympiske E-sportslege 

Den Internationale Olympiske Komité annoncerer planer om at skabe olympiske e-sportslege i kølvandet på succesfuld E-sports Week i Singapore.

Den Internationale Olympiske Komité (IOC) har netop afsløret sine planer om at udforske muligheden for at skabe olympiske e-sportslege. Meddelelsen blev formidlet af IOC-præsident Thomas Bach under åbningsceremonien for IOC’s 141. møde i Mumbai, Indien. 

Thomas Bach fremhævede betydningen af e-sport og bemærkede, at ca. tre milliarder mennesker verden over er engageret i e-sport og spil. Specifikt er over 500 millioner interesseret i e-sport, som inkluderer virtuel sport og sportsimulationer. Mest bemærkelsesværdigt er, at et flertal af disse personer er under 34 år. 

IOC-præsidenten afslørede, at han har bedt den nydannede IOC E-sportskommission om at undersøge muligheden for at skabe olympiske e-sportslege. Denne kommission vil bygge videre på IOC’s engagement i e-sport, som begyndte i 2018. IOC lover at arbejder holistisk inden for e-sport, og forsøge at inkorporere dets komplekse sammenhæng med sportsverden, med målet at overholder de olympiske kerneværdier. 

Thomas Bach udtalte følgende under sin tale: 

“På baggrund af de erfaringer, vi har gjort os med denne Olympiske Virtuelle Serie, lancerede vi derefter den Olympiske Esports Uge i Singapore tidligere i år. I Singapore så vi beviser på, at vores holistiske tilgang virker. Vi lykkedes med at bringe det olympiske og esports-fællesskaberne sammen. […] Dette var en lovende start. Men det er netop det: en start. Det er som i enhver sport: selv efter en lovende start ligger det egentlige løb stadig forude.” 

IOC’s første tilnærmelse af e-sportsfællesskabet var via dets E-sportsforum i 2018 i Lausanne. Dette blev fulgt op af oprettelsen af Esports Liaison Group, med formål yderligere at engagere sig med e-sportsinteressenter. I 2021 udviklede IOC Olympic Virtual Series som sit første pilotprojekt inden for e-sport. Tidligere i år lancerede IOC Olympic E-sports Week i Singapore, som tiltrak over 500.000 unikke deltagere og genererede mere end 6 millioner visninger direkte på tværs af alle benyttede kanaler. 

Thomas Bach berørte også emnet kunstig intelligens (AI) og understregede, at IOC’s fortsatte succes afhænger af at omfavne digital teknologi. En AI-arbejdsgruppe af eksperter er blevet oprettet for at vejlede IOC’s bestræbelser på dette område. Dertil arbejdes der på et AI-drevet værktøj til at opdage misbrug mod atleter på sociale medier. Planen er at benytte dette under De Olympiske Lege i Paris, 2024. Værktøjet er designet til at give sociale medieplatforme mulighed for at tage handling, før atleten har set misbruget i de fleste tilfælde, og IOC forsikrer, at det overholder generelle databeskyttelsesforordninger. 

Se hele åbningsceremonien, inklusiv Thomas Bachs tale, lige her: 

141st IOC Session – Opening | IOC Media

IOC-præsidenten opfordrede til en ændring i tankegangen inden for den olympiske bevægelse for at gribe de muligheder, som digital teknologi præsenterer. Han understregede behovet for at nå ud til de unge i den digitale verden, ikke kun som en teknologisk nødvendighed, men også som en demografisk en. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Gaming