Frostpunk 2 bytter kulde ud med oprør

Politisk oprør har udskiftet kulden i efterfølgeren til Frostpunk

Frostpunk 2 blev annonceret tilbage i juni i år, og nu har flere større medier fået muligheden for at give deres førstehåndsindtryk via et dybere blik på spillet og dets mekanikker.

Det originale Frostpunk er et steampunk-inspireret sim-survival strategispil, hvor man skulle administrere en by og bekæmpe den svære kulde, der hærger jorden.

Efterfølgeren fasterholder konceptet, men introducerer betydelige ændringer i gameplayet. Det ekstreme kolde vejr træder i baggrunden og giver plads til en forøget fokus på samfundsmæssig og politisk styring.

Frostpunk 2 ændrer fuldkommen de politiske dynamikker i spillet, da det nu kræver stemmer fra fraktioner at få love igennem, hvor det før blot krævede, at du som spiller tog valget alene. Disse fraktioner har dog modstridende ideologier, hvorfor man altid er nødt til at gå på kompromis og tage nogle svære valg, hvilket også var en betydelig del af Frostpunk 1.

Håndteringen af ressourcer er blevet strømlinet, hvilket gør det muligt at udvinde ressourcer i større mængder. Derudover fungerer spillet nu ugentligt, hvilket muliggør hurtigere tidsforløb. Denne ændring harmonerer med en mere makroskopisk opfattelse af bygningsprocessen, idet man antager, at de første udfordringer med at etablere en bosættelse i kulden er overvundet, og man fokuserer på de udfordringer og muligheder, der følger i de efterfølgende år.

Mens spillet omfavner denne bredere perspektiv, forsømmer Frostpunk 2 ikke individuelle fortællinger. Spillerne vil stadig opleve konsekvenserne af deres beslutninger for indbyggerne, især de mest sårbare, såsom børn, der udsættes for arbejde.

Visuelt set er Frostpunk 2 skiftet til Unreal 5-motoren, der naturligvis følger med nogle æstetiske forbedringer. Forbedringer manifesterer sig i forskellige elementer, såsom de sneklædte landskaber med omhyggeligt designede sneklatter på tagene og de subtile, men engagerende detaljer, som den langtidseksponeringslignende sløring af lys langs vejene.

Der blev også vist nogle ændringer til progression og den strategiske dybde vi kan forvente af Frostpunk 2.
11-Bit Studios ser ud til at gøre kunsten efter fra 1’eren, men det er selvfølgelig for tidligt at sige for meget.
Frostpunk 2 forventes udgivet Q1 2024.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Gaming