Square Enix, under ledelse af sin nye administrerende direktør Takashi Kiryu, har annonceret en strategisk ændring i sin tilgang til spiludvikling. Selskabet planlægger at reducere antallet af udgivne spil for i større grad at fokusere på at levere titler af højere kvalitet. Beslutningen er taget på baggrund af, at flere af deres spil, såsom ‘Marvel’s Avengers’, ‘Guardians of the Galaxy’ og ‘Forspoken’, ikke har mødt selskabets interne salgsmål.
Se traileren til Forspoken herunder:
Kiryu har ser et behov for at Square Enix strukturere sine spiludviklingsteams bedre. Omstruktureringen sigter mod at koncentrere ressourcerne på nøje udvalgte nye titler, der udvikles til med fokus høj kvalitet. Der er dog ikke tale om blot at fokuseret på store titler, men inkluderer også at tage chancer med nye projekter og derved variere selskabets portefølje og dertil at forbedre udviklernes færdigheder. Strategien forventes at forbedre selskabets interne udviklingskapaciteter og konsekvent producere spil af høj kvalitet, hvilket gerne skulle øge indtjeningen.
Det nuværende marked, ifølge Kiryu, er i stigende grad polariseret mellem blockbuster- og indie-titler. Selvom Square Enix har udviklet mange titler, der falder i midten af dette spektrum, lyder de fremtidige planer på at skabe klarere skel i sit spiludbud. Det kan forestilles at dette f.eks. i fremtiden vil medføre, at kvaliteten i spil som ‘Forspoken’ ikke forveksles med kvaliteten i ‘Final Fantasy XVI’.
Se traileren til Final Fantasy XVI herunder:
Den strategiske ændring lyder på papiret som en god idé, da det ikke lader til at sætte en stopper for Square Enix’s mere eksperimentelle og skæve spil. Kvalitet frem for kvantitet kan vise sig at være en fornuftig plan, vi må blot håbe, at der ikke bliver sorteret for meget ud i firmaets niche-titler, og at dem vi får til gengæld, bliver det bedre.
Skriv et svar