Japansk mand skal i fængsel for at uploade gameplay til YouTube

En 52-årig mand fra Nagoya, Japan ved navn Shinobu Yoshida er blevet kendt skyldig i at krænke ophavsretten ved at uploade gameplayklip til YouTube.

Yoshida erkendte sin skyld tilbage i begyndelsen af august og blev dømt den 7. september ved Sendai District Court i Miyagi-præfekturet. Han fortalte politiet, at han var klar over, at det var ulovligt, mens han gjorde det. Yoshida blev idømt 2 års ubetinget fængsel og yderligere 5 års betinget fængsel samt en bøde på 1 million YEN, svarende til ca. 47.226 DKK. Det er første gang, en person er blevet kendt skyldig i krænkelser af ophavsretten ved distribution af spilvideoer.

Anklagen blev ført af CODA (Content Overseas Distribution Agency), som udtaler:

“Selvom han var klar over, at han brød ophavsretten, fortsatte han med at uploade indhold med det primære formål at tjene penge.”

De berørte titler inkluderer spillet “Steins;Gate: My Darling’s Embrace,” anime’en “Steins;Gate” og animen “SPY X FAMILY.”

CODA siger også:

“Såkaldt ‘hurtigt indhold’ med videoer og fortælling blev uploadet til YouTube. Alle disse er onde tilfælde af at poste videoer med indhold og slutninger (spoilere) uden tilladelse fra rettighedshaverne og opnå uretmæssig indtjening gennem krænkelse af ophavsretten.”

I denne sammenhæng refererer “hurtigt indhold” til en populær videogenre i Japan, hvor forskellige værker, herunder spil, tv-programmer og film, kondenseres og ofte suppleres med billedtekster og/eller fortælling for at gøre indholdet mere forståeligt for seeren. Yoshidas videoer kan også betragtes som netabare, hvilket udgør en særlig niche inden for denne videogenre, der fokuserer på at demonstrere, udforske og forklare slutninger eller plottwists.

CODA beskriver dommen som

“en betydelig præstation” og fastholder deres indsats for at få dette spørgsmål behandlet af den japanske regering. De har en stærk aversion mod spoilere og vender tilbage til dette emne i slutningen af deres pressemeddelelse for at påpege, at spoilere “afslører det afgørende kerne i et værk med en narrativ karakter,” og de appellerer til opmærksomheden på rettighedshavernes interesser.

Det er helt absurd, og forhåbentlig er det ikke et billede af, hvordan fremtiden vil se ud. Hvad synes I?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Film og serier