Indtryk | Sons of the Forest

Sons of The Forest er en Intens og indlevende survival-horror oplevelse. Vi har prøvet early access versionen!

Sons of The Forest: En Intens og indlevende Survival Horror-oplevelse. Vi har prøvet Early Access versionen!

Sons of The Forest er en af de mest ventede efterfølgere i survival horror-genren, og Endnight Games har gjort det igen med deres nyeste titel. Efterfølgeren til det populære spil The Forest fra 2018 er en imponerende opfølgning og tager spillerne på en skræmmende og intens rejse til en farlig og fjendtlig verden.

En ny ulykke

Spillet begynder med en anden ulykke end det forrige spil, The Forest. Denne gang med en helikopterulykke, hvor spilleren er den eneste overlevende (tror man i hver fald) indtil, at der dukker en mystisk mand op med en pistol peget lige mod din pande. Denne begivenhed indleder en mørk og uhyggelig rejse gennem en mystisk og farlig verden fyldt med fjender og farer. Spillerne skal overleve, bygge en base og kæmpe for at finde en vej tilbage til civilisationen.

Grafikken og designet i denne nyere to’er er ret bemærkelsesværdig. Den opdaterede grafikmotor skaber en noget mere realistisk fornemmelse. Der er stadig plads til forbedringer, men man kan roligt sige, at grafikken gør hvad den skal, hvilket gør det fint acceptabelt. Den er nemlig både smuk og uhyggelig på samme tid. Spillet er også fyldt med dyb atmosfære og høj kvalitets lydeffekter. Her er der indsat en masse stemningsfyldte skræmmelyde, der kan få spilleren til at føle sig som var man midt i en spændingsfilm. Denne kombination af fornuftig grafik og lyddesign gør Sons of the Forest til en utrolig sensitiv oplevelse, hvor spilleren føler sig som en del af den gruvækkende verden, man befinder sig i.

Som i det tidligere spil The Forest, er det gameplayet, der virkelig skinner igennem i Sons of The Forest. Som spiller skal man igen udforske øen og kæmpe mod en række fjender, som varierer fra kannibaler til mærkeligt muterede skabninger. I den forbindelse skal man opsamle ressourcer og penge, som kan bruges til at klare sig igennem spillet. Dette er en rigtig god måde at bygge gameplayet op på, og det medvirker til at man skal holde tungen lige i munden, for at man kan komme til spillets ende.

Så skal der bygges baser

At opbygge sin egen base og beskytte den, er en af de mest spændende aspekter ved spillet. Man ved aldrig hvornår man skal ty til våben, og hvad man kan forvente. Lige pludselig kan ens base blive totalskadet, og så er er man ellers på bar bund.

Spilleren kan samle materialer fra miljøet, bygge fælder og forskellige forsvarsstrukturer for at beskytte sin base. Byggefunktionen i spillet giver en utrolig frihed til kreativitet, og gør det muligt at konstruere sin egen helt unikke base. Der er næsten ingen begrænsninger for hvor man kan placere den; i en skov, ved en åben mark eller et højt bjerg. Dette gør også spillet utroligt tilfredsstillende, når det endelig lykkes med at opbygge sit tilholdssted og overleve fjendernes angreb.

Opgradering af udstyr

En af de mest tilfredsstillende funktioner er også, at man kan opgradere sit udstyr og våben. På den måde føler man virkelig at man udvikler sin karakter. Man kan som spiller finde forskellige genstande rundt omkring på øen og opgradere dem for at øge deres effektivitet i kampen mod de mærkelige monstre og skabninger. Dette giver en dejlig dynamisk fornemmelse som spiller.

Til sidst har spillet en meget sjov slutning, men denne vil jeg ikke afsløre her. Det må i selv finde ud af.

Alt i alt: Sons of The Forest er et imponerende supplement til survival horror-genren. Det har mange dynamiske aspekter, specielt nu hvor der er introduceret bedre grafik og nye typer monstre. Man er tvunget til at konstant at udvikle sig for at kunne klare spillet, og i den forbindelse skabes der en stærk melankolsk stemning af ensomhed, men faktisk også hygge på samme tid. Jeg anbefaler klart Sons Of The Forest hvis man er til gys på en udholdelige og god måde. Man må heller ikke glemme, at man i denne version også kan spille sammen med sine venner, hvilket kun gør oplevelsen endnu bedre.

Der mangler stadig en smule ekstra på den grafiske side, men det bliver i den grad hjulpet gevaldigt på vej af det skønne lydbillede. God fornøjelse i den uhyggelige skov.

Udvikler/Udgiver: Endnight Games/Newnight
Platform: PC