Indtryk | Oxygen

Mennesket kan ikke leve uden ilt, men kan du som strategigamer leve uden Oxygen?

Survival city builder genren har siden Frostpunk fra 2018 oplevet en sand overflod af titler, der er blevet spyttet ud på markedet. Der er desværre langt imellem titler, der er lige så originale og genredefinerende som Frostpunk var i 2018. Oxygen, der netop er kommet i early access gør et forsøg, men der er desværre et godt stykke vej op til Frostpunk. I survival genren, så er det ofte en menneskeskabt eller en naturskabt katastrofe, som har bragt menneskeheden i en håbløs og livstruende situation, hvor total udryddelse står lige for døren. I Oxygen, der er det sprækker i jordskorpen, som har sendt giftige gasser ud i atmosfæren og har kvalt stort set alle mennesker.

Leder i de sidste tider

Det er i denne håbløse situation, at du bliver leder af en lille samfund, som har fundet en måde at overleve på, og opgaven er nu at få samfundet til at vokse igennem teknologiske landvindinger og kløgtigt management. Starten på spillet er svær, da du starter op med meget få mennesker og mange opgaver. Der er ikke nok mennesker til at fuldt bemande dine bygninger der producerer mad, ilt, el og ressourcer. Der skal med andre ord prioriteres benhårdt.  Samtidig med, at der skal skaffes mad og ressourcer, så skal der også forskes og opfindes ny teknologi, for som om den generelle mangel på ilt ikke er slem nok, så byder klimaet også på tørke, frost og ikke mindst kraftige storme.  Specielt stormene udgår en stor risiko, for de betyder at du bliver nødt til at skrue op for din iltproduktion, som æder din strøm. Hvis du løber tør for strøm, så løber du tør for ilt og så er spillet tabt.

Genbrug

I starten indsamler du ressourcer fra gamle bygninger fra før katastrofen, men disse ressourcer slipper op, og du skal derfor nå, at udvikle teknologi så du kan bygge miner. Samtidig vil ny teknologi gøre dig i stand til bedre, at kunne producere ilt, vand og mad. Der er dog teknologi som du bliver nødt til at skaffe ved at sende ekspeditioner ud i området. På disse ekspeditioner kan du også finde ressourcer og nye beboere til dit samfund. Udover at holde dine beboere mætte, så vil de også have tag over hovedet og underholdning. Hvis du ikke opfylder det første behov, ja så dør de. Hvis du ikke opfylder de to sidste behov, så skrider de.

Søger nye udfordringer

Din opgave de første ca. 5 timers spilletid er en balancegang mellem at få udforsket ny teknologi, skaffe ressourcer nok og holde dine mennesker glade. Men efter 5 timers spilletid, så begynder du at have udforsket nok teknologi og bygget nok bygninger til at dit samfund bliver så stabilt, at der ikke rigtigt er nogen udfordringer tilbage. Jo, der kommer selvfølgelig storme, frost og tørke med jævne mellemrum, men hvis du har designet dine bygninger rigtigt, så er det ret nemt at overkomme de udfordringer uden de helt store handlinger. Dermed sidder man egentlig bare og venter på, at en ekspedition finder en ny teknologi, som kan gøre en lille forskel, der dog ikke rigtigt har den helt store betydning i sidste ende.

Det virker heller ikke til at spillet har et decideret slutmål, og dermed havde jeg rigtigt svært ved at holde gejsten oppe efter 5 timers spilletid, og de resterende 18,5 time jeg tilbragte sammen med Oxygen blev derfor ret langtrukne. Jeg krydser derfor fingrer for, at udvikleren Turquoise Revival Games bruger resten af Early Acces perioden på at finde et noget skarpere slutmål med spillet, og ikke mindst få lavet nogle lidt mere reelle udfordringer efter 5 timers spilletid.

Så for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, om du som strategigamer kan leve uden Oxygen? Ja det kan du godt, Oxygen er ikke et must, som det ser ud lige nu.