Indtryk | One Military Camp

Velkommen til One Military Camp, hvor der skal udkæmpes skøre krige ved hjælp af logistik.

Velkommen til One Military Camp, hvor der skal udkæmpes skøre krige ved hjælp af logistik.

Kan man lave et spil om krig uden folk bliver slået ihjel eller kommer til skade? Og bliver det overhovedet et godt spil?  

Det lidt overraskende svar på de spørgsmål er ja. For One Military Camp lykkedes faktisk med begge opgaver, om end det nok er lidt af en tilsnigelse, at kalde spillet for et krigsspil. 

I One Military Camp er omdrejningspunktet nemlig mere management og basebygning end det er krig. Krigen er baggrunden for, at du skal bygge en base og træne soldater til missioner, således dit land kan vinde krigen imod en fæl diktator, som har invaderet dit land. 

Spillet minder i sin opbygning, udtryk og grafiske stil meget om spil som Evil Genius, Theme Hospital, Two Point Hospital og Two Point Campus, men gør det på en række punkter bedre end de fire titler. 

I One Military Camp er historien og progressionen i spillet bundet bedre sammen, da missionerne på verdenskortet er mere sammenhængende og ikke så opdelte som i f.eks. Two Point Hospital. 

I princippet har man allerede ved spillets start adgang til at udvikle alle spillets forskellige bygninger, og placere dem på den første base man får tildelt, og det betyder også, at man i stil med Evil Genius genbruger sin base til at løse flere missioner, og man derfor slipper for at skulle starte forfra hver gang, hvilket er vældigt positivt.  

Som nævnt er målet at opbygge en base, der kan optræne soldater til vinde krigen over den fæle diktator der har invaderet dit land. En soldat er dog mere end bare en fodtudse, og kan optrænes til forskellige roller, hvilket kræver unikke træningsfaciliteter.  

Men som i virkelighedens krige, så er det ikke kun soldater der vinder krige, men derimod logistikken. Og det er her One Military Camps gameplay kommer til udtryk, for det er ikke nok bare at lave en skydebane eller en forhindringsbane, nej der skal også laves en messe, der kan sørge for at dine soldater får noget at spise, der skal laves barakker, hvor dine soldater kan sove osv osv.  

Du skal også sørge for at der bliver købt ammunition, medicin og fødevarer, hvilket alt sammen styres fra din lejr.  

Så nej, One Military Camp er ikke et krigsspil, det er et management- og builder-spil, der bruger krig som en ”dårlig” undskyldning for at have et mål med at bygge og styre logistik. 

Early Access i overraskende god form

One Military Camp er i early access, men i modsætning til nogle af de early access titler jeg har haft mellem hænderne de seneste par måneder, så er One Military Camp i en overraskende god og stabil teknisk tilstand. 

Ligeledes virker det til at de fleste af spillets funktioner også allerede er fuldt implementeret, og spillets kampagne kan spilles helt igennem. 

Det næste halve års roadmap byder på opdateringer til spillet på månedlig basis, med undtagelse af august. Allerede i april tilføjes en sandbox mode, som jeg personligt glæder mig meget til.  

Det er lige præcis denne type early access spilbranchen har brug for, og ikke de håbløst halvfærdige produkter som de seneste måneder har budt på alt for mange af. 

Der skal arbejdes med balancering 

Spillet har dog en øm tå på nuværende tidspunkt, en øm tå der er rigtigt kritisk for et management spil. Sammenhængen mellem udbygning, økonomi og progression skal finde en balance, så spillet ikke kommer til at virke langtrukket, og her har spillet en udfordring på nuværende tidspunkt. 

Man tjener et engangsbeløb når man gennemfører mission, og hvis man når at gennemføre dem inden for et givent tidsrum, er der en økonomisk bonus.  

Herudover får man en løbende indtægt, der stiger i takt med, at man tilbageerobrer territorium. 

Hvis man skal nå at få tidsbonussen, så bliver man nødt til at tænke fremad, og uddanne soldater til mulige fremtidige missioner. Hvis man glipper en tidsbonus, og har overskud på sine løbende indtægter og udgifter, så kan det altså betale sig ikke at gennemfører missionen, og begynde at træne sine soldater og optjene science point, så man kan låse op for nye bygninger der er brug til fremtidige missioner.  

Med andre ord så er spillet opbygget således, at det giver incitament til at lave store pauser i progressionen, hvilket ikke er helt hensigtsmæssigt. 

Konklusion

Alt i alt var One Military Camp et meget positivt bekendtskab, der overraskede med ganske hyggeligt gameplay, og udfordrende management, selv med de nuværende problemer med balancen. 

På det tekniske område bød spillet også på ganske solidt håndværk, med god grafik og lyd, samt en stabil afvikling uden nedbrud eller fejl. 

Spillet byder som nævnt ikke på vold, og missionerne byder heller ikke på traditionelle militære formål, men derimod nogle lidt mere fjogede og søgte formål som mangel på kål, og en bremsning af en fjende der ønsker at fjerne alle blomster, for at tøjle sin høfeber. 

På samme måde er den grafiske stil ovre i den tegnefilmsagtige Fortnite stil, hvilket nok også vil skræmme nogen af de mere klassiske managementgamere væk. 

Men hvis man kan abstrahere fra det lidt fjogede missionsindhold og den tegnefilmsagtige Fortnite stil, så er jeg sikker på at også klassiske managementgamere vil finde stor fornøjelse i One Military Camp.  

Udvikler/Udgiver: Bylight Barcelona / Abylight Studios
Tilgængelige platforme: PC
Platform spillet på: PC
Anmelder: Anders Friis

Kopi suppleret af udgiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser