Indtryk | Final Fantasy VII Rebirth

Her er vores indtryk af det kommende Final Fantasy VII Rebirth!

Square Enix inviterede mig på en tur til London tilbage i januar måned for at se det kommende Final Fantasy VII Rebirth! Op til begivenheden var jeg spændt på at se om Rebirth kunne leve op til den hype, som jeg, og mange fans med sikkerhed, havde om spillet. Det blev jo valgt til at være det mest forventede spil i 2024 ved Video Game Awards. Men kan Cloud og vennerne leve op til de høje forventninger?

Nu skal det selvfølgelig lige understreges, at det jeg spillede var et preview-build og jeg “kun” havde 3 timers spilletid i et spil som potentielt har over 100 timers indhold. Jeg fik altså kun kradset overfladen af den gigantiske mængde af indhold som spillet kommer til at tilbyde – noget som jeg meget tydeligt kunne mærke i mit preview… men mere om det senere.

Før jeg går i detaljer omkring min tid med spillet er det værd lige kort at runde hvad Rebirth egentlig er eller kommer til at være. For det højt elskede Final Fantasy 7 fra 1997 er nemlig i gang med at blive genskabt med et moderne twist. Og det foregår altså ikke 1:1 med hverken historien eller gameplay. Final Fantasy 7 Remake udkom i 2020, og er på trods af navnet slet ikke hele spillet fra ‘97 genskabt, men blot en kort del af det. Remake spillet genskabte den første del af den originale og byggede helt utroligt meget ovenpå, og efterfølgende blev det klart at den moderne version er mere eller mindre en blød reboot/nyfortolkning. For ikke alt er som det originale spil på godt og ondt. Det blev også klart at hele genskabelsen ville blive lavet om til en trilogi og Remake “bare” var første del. Den anden del af trilogien er altså Rebirth, som kommer ud d. 29 februar.

Nu hvor det er ude af verden, lad så gå i dybden med Rebirth. For som sagt, så er det den anden del af trilogien, men fra start af afveg spillet allerede fra det originale fra ‘97 i sin historiefortælling. Jeg tog nemlig rollen som Cloud i et flashback tilbage fra hans unge dage i SOLDIER – et flashback hvor han arbejdede sammen med Sepiroth. Her bliver et mysterium fra det originale allerede introduceret i starten af Rebirth, som først blev fremvist lang tid senere i ‘97.

Square Enix har altså lært af tiden, og selvom det bare var et preview jeg fik hænderne i, kunne jeg mærke at historien var medrivende og interessant fra første minut af. Pacingen er en hel del bedre, hvilket giver god mening, for er du gal det går langsomt i PlayStation 1 spillet. Jeg trådte som sagt i Clouds sko i et flashback fortalt af nutidens Cloud. Flashbacket tog os tilbage til Nibelheim – Clouds og Tifas barndomslandsby, og vi får Sepiroths baggrundsshistorie at vide samtidig med at få smidt en del tutorials i hovedet. Det er forståeligt, men med kun 3 timers spilletid var det træls at skulle læse igennem “sådan bruger du Materia” når hvert et minut tæller.

Her tog jeg ikke kun rollen som Cloud, men også som ikoniske Sepiroth – måske en teaser til noget senere i spillet også, hvem ved? Men det var en fed forsmag på hvad spillet kommer til at være, og sjovt at spille som Sepiroth som allerede dengang var en utrolig stærk kæmper. Missionen fortsatte og udspillede narrativt langt hen ad vejen, som man kunne forvente af det flashback – hvis man da har spillet det originale spil. Men rent gameplay-mæssigt var der ikke meget nyt under solen i denne intro-mission. Du slår på samme knapper, kan ændre stances, bruge specielle evner og kaste magi med din alt for begrænsede “shortcut” menu ved hjælp af din ATB-bar. Du kan desuden stoppe tiden, når du vælger ting i menuen, præcis som i forgængeren.

Efter introen fortsatte historien fra hvor Remake slap. Cloud og co. er lige flygtet fra Midgar og befandt sig et lille stykke vej ude fra den industrielle by. Efter lidt eksposition blev jeg placeret i en lille by Kalm med frie tøjler til at udforske. Her blev jeg endnu en gang bombarderet med tutorials, nye mekanikker og et væld af menuer jeg skulle navigere i. Og her er mit største problem med mit preview.

For problemet handler faktisk mindre om selve Rebirth, og mere om mit specifikke preview build. For jeg blev mødt af en ny menu hvert 10. skridt jeg gik. “Sådan fungerer din inventory!”, “Se du kan skifte spells sådan her!” og “Wow prøv det nye kortspil som ikke er Gwent, men forsøger at være det!”. Sidstnævnte var faktisk slet ikke dårligt – et nyt mini-game som bliver kaldt “Queens’s Blood” hvor det gjaldt om at dominere brættet. Simpelt men overraskende underholdende.

Men ja, jeg endte med at bruge så meget tid i menuer og på tutorials skærme med en overvældende mængde nye mekanikker, at det var svært at finde hoved og hale i det hele. Rebirth har et nyt “Synergy”-system, hvor forskellige party-medlemmer kan samarbejde om vilde evner – baseret på et helt nyt Persona-esque “Relationship”-system. Hvis du snakker og plejer dine venskaber med hyggesnak og side-quests bliver i sammen stærkere. Et system som jeg faktisk synes var ret malplaceret i et Final Fantasy spil, men jeg har selvfølgelig kun læst tutorialskærmen og ikke oplevet det selv.

Du kan ridde på Chocobos både i den åbne verden, men også i kapløb. Du kan finde skatte i de smukke omgivelser. Du kan klare kontrakter med svære monstre. Du kan klare side-quests og opgradere dig. Du kan finde radiotårne og udvide dit kort. Du kan kæmpe i simulationer for at lære nye evner. Du kan alt hvad hjertet begærer i Final Fantasy 7 Rebirth! Hvilket jo nok bliver rigtig fedt i det endelige spil, men jeg fik simpelthen ikke oplevet noget af det til fulde fordi jeg brugte alt tiden på at lære alle de nye “interessante” mekanikker at kende i en kort periode før en ny mekanik blev smidt i hovedet på mig!

Når ja, og så er der sikkert en masse nye mekanikker til kampsystemet, som jeg desværre ikke fik oplevet meget af. Jeg savnede ærligt talt det magiske ved spillet som fik mig til at tabe kæben. Jeg kommer stadig med sikkerhed til at spille Rebirth om ikke for andet så for historien, men mit korte preview med spillet blæste mig desværre ikke væk. På trods af spillet virkelig forsøgte med et væld af nye tiltag.

Selvom jeg kan være nervøs for at det kommer til at tilbyde “for meget” indhold, så vil jeg stadig være med på hype-toget til det mest forventede spil i 2024. For det kommer helt sikkert til at være rigtigt, rigtigt godt og et solidt spil. Jeg er nok mest af alt bare bitter på Square Enix for at spilde vores tid i menuer, tutorials og lange intro cutscenes, når jeg langt hellere ville udforske den smukke indholdsrige verden.

Men det kan jeg heldigvis lige om lidt, for Final Fantasy 7 Rebirth udkommer d. 29 februar eksklusivt til PlayStation 5!