Anmeldelse | EA Sports UFC 5

Er det her nok efter 3 års ventetid?

Som en super ret inkarneret MMA og UFC fan, så har EA’s UFC spil altid været lidt af en guilty pleasure for mig. Til trods for at jeg har meget kritik til serien har jeg sammenligt spillet i næsten 1.500 timer. For jeg kan ikke benægte at EA har fundet en opskrift der næsten altid gør en knockout super tilfredstillende, og gør at jeg vender tilbage til spillet med jævne mellemrum. Men nu efter 3 års ventetid er EA endelig tilbage med et nyt bud på sportspil i MMA genren. Så har det været ventetiden værd?

Småjusteringer i gameplay

Helt basalt har standup-delen ikke ændret sig meget. Nogle animationer af slag og spark er blevet finpudset og er nu del hurtigere, så det føles mere realistisk. Især de tungere vægtklasser har fået et meget tiltrængt boost, så alt ikke foregår i slowmotion længere, hvad der gør dem meget sjovere at spille. Flere kombinationer flyder bedre sammen, men jeg mærker stadig at spillet ikke tillader at lave nogle ret basale kombinationer, som der ses i virkelighedens MMA. I stedet så vil din fighter tage en lille “pause” før han udføre det næste input. Men alt i alt en velkommen tilpasning.

Frostbite og en grafisk opdatering

EA UFC serien er nu også skiftet over til Frostbite Engine, og har endelig blevet optimeret til de nyeste konsoler, og det betyder at spillet har fået en grafisk overhaling. Teksturer har fået et løft, og der kommer nu små partikler af sved og blod flyvende over det hele, hvad der pynter oktogonen under kampene. Fightere har fået et ansigtløft og det er primært for det bedre. De mest populære fightere ser ret så livstro ud, men det er lidt som om at det ikke er alle der har fået dem samme kærlige hånd. Eksempelvis ser Paddy Pimblett lidt besynderlig ud… Derudover så har create-a-fighter ikke fået nogen next-gen behandling, og de stikker stadig meget ud i lineup’et.

En af de features som EA fremhæver mest denne gang er det nye Real Impact System. Fightere får nu skader i form af hævelser og flænger i real-time, og et slemt cut eller en brækket næse har stor indflydelse på kampen. Det ser super fedt ud, og tilføjer langt om længe noget tiltrængt brutalitet til en sport der ikke er for sarte sjæle. Efter et hvert slag kan der komme en flænge i ansigtet, som efterfølgende kan få kamplederen til tilkalde en læge til at tilse skaden, og måske sætte en stopper for kampen. Hvis kampen får lov til at fortsætte, skal den pågældende kæmper derefter være meget forsigtig og undgå at skaden blive værre, så kampen ikke blive stoppet. Spoiler Alert: Den bliver altid stoppet anden gang lægen træder til…

På papiret er det et fedt nyt tiltag…. Problemet er bare at der sker alt for tit. Alt for mange af mine kampe er blevet stoppet tidligt, i forhold til hvad der er normalt i MMA, og det mangler simpelthen den der tilfældighed over sig, som der er i en rigtig slåskamp. I den rigtige sport kan der nogle gange blive udvekslet flere hundrede slag, men uden kæmpe store flænger, der truer med at stoppe kampen. Det er nær umuligt at efterligne i spillet, da kampen for længst vil være stoppet til den tid… Og det hjælper bestemt ikke at man får den samme animation at se hver gang. Det er heldigvis noget der kan slås fra, men det er godt nok ærgerligt at en af hoved spillets største features er så ringe implementeret.

Men hvis det lykkedes dig at vinde via knockout, får du lov at se de nye slowmotion replays, der har fået et nyt og mere dramatisk look. De formår ofte at ret sejt ud, så du kan nyde din fede KO, men til tider fremhæver de bare de lidt stadig stive og underlige animationer.

Gamle fejl spøger stadig

Desværre er flere fejl fra UFC 4 der stadig plager serien. Generelt føles spillet faktisk lidt mere buggy end det sidste, hvad end det er muskler der flekser underligt eller lemmer der sider fast sjove steder. Eksempelvis kan kameraet stadig opføre sig meget underligt, og tager gerne en spontan rundtur i oktogonen, eller viser grappling fra en forkert vinkel.

Og nu hvor vi snakker om ground gamet… Det halter stadig gevaldigt. Det er simpelthen ikke intuitivt for nye spillere, og heller ikke underholdende for gamle spillere. Animationer føles stadig stive, og ground and pound føles sløvt og har stadig en super ringe respons tid på inputs. Det gamle submission minigame er nu væk, så submissions flyder bedre mellem transition og sweeps på jorden. Det er en lille forbedring, men groundgamet føles stadig meget separeret fra standup, og er kort sagt, bare ikke sjovt at spille.

En roster man har set før

Når det kommer til dette års roster, er jeg heller ikke imponeret. Javist der er dem man forventer af de største navne og gamle legender fra sporten, men eftersom langt de fleste er gengangere fra UFC 4, så jeg gerne at de kunne have lavet en lidt bredere rooster i år, og måske tilføje nogle flere obskure navne. Meget uventet har Fedor Emelianenko gjort sin UFC debut, men jeg så gerne flere af disse gamle MMA legender. Mike Tyson er tilbage på rolleliste og nu sammen med Mohammed Ali, men de følger altså ikke med basisudgaven af spillet, og det synes jeg ærligt talt er ret sølle. Danske Mark O. Madsen og Nicolas Dalby mangler stadig på rosteren, og det er stadig super ærligt.

Carrer Mode

Career Mode er tilbage i UFC 5, men bringer desværre ikke stopper mange nye tiltag. Coach Davis er tilbage til at holde din hånd i begyndelsen af din karriere. Javist, det er ikke ligefrem oscar-vindende præstation i skuespil afdeling, men er stadig et fint lille afbræk fra de sædvanlige sparringssessioner og MMA-kampe. De ophører bare meget hurtigt, og efter introduktionen optræder de kun til dine største titelkampe.

Mekanikmæssigt så fungere Career Mode ligesom UFC 4. Du skal først acceptere en kamp, og derefter veksle mellem at få din fighter i form eller hype dig selv og din kommende kamp op. Alt efter hvor godt du klarer dig kan det være at din rute til UFC er hurtig, men det kan også være at du må tage en lille omvej forbi et af de mindre forbund for at du er klar til oktogonen.

For at komme i form kan du træne de forskellige discipliner i MMA; Jiu-Jitsu, brydning, thai-boksning og boksning. Man kan nemt blive skadet under sparing, så selvom det bare er træning skal man stadig være forsigtig… Det er bare synd at der ikke er nogen der har fortalt dine sparringspartnere det, for der ingen let sparring under Coach Davis! Det tager toppen af simulationen for mig, at mine træningspartnere altid prøver at slå dig ihjel, og ikke engang skruer ned for tempoet når jeg er tydligt rystet.

Denne gang kan sparingsudfordringerne simuleres, såfremt at du har klaret udfordringen før… Men der er så latterligt mange af dem, at du sjældent får muligheden, og du må derfor stadig gentage en masse (ofte trivielle) øvelser igen og igen. Det at sparringspartnere ofte modarbejder de udfordringer du bliver givet i en irriterende grad hjælper heller ikke.

Tag karrieren online

Nyt i år er Online Career, som er en nedkogt version af offline Career Mode uden de små sparingsudfordringer. Her hopper du bare direkte til kampene med en af dine hjemmelavede fightere. Hver gang du vinder optjener du point som du kan bruge til at opgradere og forme din fighter, på din rejse til guldet. Det er en fed ny mode, hvor jeg nok kommer til at bruge det meste af min tid i UFC 5. Jeg har dog stadig ofte svært ved finde en god forbindelse til en modstander, hvad der både medfører framedrops og sindsyg input lag.

Lidt for lidt efter lidt for længe…

Efter 3 år føles det her som en alt for lille opgradering. Isoleret set er UFC 5 faktisk en fin pakke, især hvis det her er dit første MMA spil, men tilbagevendende fans vil finde det her undervældende opdatering. Det her er det bedste MMA-spil til dags dato, og jeg kommer nok personligt til at bruge et par hundrede timer i det, men det betyder ikke at vi som fans bør acceptere det her.
UFC 5 er en lille opdatering af UFC 4 der igen var en lille opdatering af UFC 3, samtidig med at gamle fejl stadig ikke er rettet. Det er virkelig på tide at der sker noget dramatisk med denne serie.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Gaming