Anmeldelse | Wo Long: Fallen Dynasty

Wo Long: Fallen Dynasty er det barn man får når man krydser Ninja Gaiden og Dynasty Warriors.

Tid til at besejre dæmoner i det gamle Kina! Men er det en fryd at besejre episke dæmoner i intense sværdkampe, eller burde Team Ninja have brugt tid på at besejre Wo Long: Fallen Dynastys egne indre dæmoner?

Wo Long: Fallen Dynasty er det barn man får når man krydser Ninja Gaiden og Dynasty Warriors. Det er nemlig Team Ninja og Koei Tecmo som endnu en gang samarbejder om en episk soulslike titel sat i en forhistorisk tid, blandet med lidt magi og dæmoner. Det er ikke første gang de to spilstudier har slået pjalterne sammen, da de tidligere stod bag Nioh-spillet, som Wo Long: Fallen Dynasty i høj grad minder om. Japansk mytologi er bare skiftet ud med Kinesisk og så kan din karakter også hoppe!

I Wo Long: Fallen Dynasty tager du rollen som “Nameless Soldier”, og får helt frie tøjler til at skabe din helt egen fuldstændig personlighedsløse avatar. Selvom det er fedt at få lov til at skabe sin egen karakter fra bunden af; bestemme dit køn, pronomen, udseende, så er det altså her at Wo Long: Fallen Dynasty begår sin første fejl i min optik.

Din karakter kan ikke andet end at grynte og har ingen replikker overhovedet i hele spillet, og det er ikke så troværdigt, at den udvalgte frelser og helt har et mindre vokabularium end en nyfødt baby. Det er desværre utroligt personlighedsløst, og det afspejles på den ret så uinteressante og i sidste ende ligegyldige historie.

For selvom Wo Long: Fallen Dynasty bombarderer dig med forhistoriske karakterer hver eneste mulighed spillet får, så blev jeg desværre slet ikke imponeret af de flotte navne, da jeg ærligt talt ved hat om de tre Kongerigers krige optil Han-dynastiet i Kina 184 før Kristi.

Men hvis Zhao Yun, Cao Cao, Lu Bu, Lui Bei, Sun Ce, Sun Jian og Ziang Liang siger dig en fløjtende fis, jamen, så er du allerede bedre stillet end jeg var.

Det hjælper ikke Wo Long, at spillet introducerer en ny side-kick ved hver ny mission og det er ikke længe du har til blive familiære med din forhistoriske Robin, før missionen er slut og du får en ny generisk karikatur figur på slæb.

Plottet er altså ultratyndt og det er op til de gode gutter at besejre de onde gutter som er rigtig onde og bruger ond magi og onde dæmoner til at overtage Kina. Novra hvor er de bare onde! Dybere bliver det sådan set ikke rigtig, men heldigvis så er det ikke for den overfladiske historie at du skal spille Wo Long: Fallen Dynasty, men det intense og utrolig veludførte kampsystem.

Typisk er hver bane bygget op omkring en slagmark, som varierer fra en flot frodig bambusskov eller en slagmark i de snefyldte bjerge til generiske slotte og fangekældre, som har præcis lige så meget personlighed spillets hovedkarakter. Dit mål er derefter at besejre slagmarken uden at få tæsk selv, og erobre banernes Battle Flags, som fungerer som spillets Dark Souls Bonfires, før du besejrer slagmarkens hovedboss og bevæger dig videre i den ligegyldige historie. Battle Flagsne er spredt ud over slagmarken, og det er her at Wo Long begynder at adskille sig fra resten af flokken.

Flagene er nemlig knyttet til spillets unikke morale system, som bestemmer hvor stærk din karakter er på slagmarken. Moralen starter fra 0 ved hver slagmark og når sit maksimum på 25. Du kan sagtens besejre fjender med højere morale end dig, men de poserer en langt større trussel. Måden du forbedrer din morale på er ved at besejre fjender og finde battle flags. Spillet opfordrer dig altså til at undersøge hver en afkrog af slagmarken for at få din morale op før du bekæmper banens boss, og selvom gameplay loopet blev en smule repetitivt efter et par slagmarker, så var det en god måde at værdsætte hver enkelt bane på.

Du får desuden XP i form af Genuine Qi som du bruger til permanent at opgradere din karakter på. Du kan opgradere dine fem forskellige faser: Skov, Ild, Jord, Metal og Vand, som hver især fokuserer på forskellige aspekter og giver dig adgang til forskellige former af magi.

Det er her hvor Wo Long faktisk gør et ret godt stykke arbejde. Det hele er nemlig bundet op omkring din karakters spirit-meter, som alt hvad du foretager dig i kamp er baseret på. Dit spirit-meter rykker frem og tilbage og tunge stærke angreb, magi og blokeringer bruger spirit, mens du optjener det ved at lande succesfulde angreb eller pareringer. Det er et high-risk/high reward system som fungerer overraskende godt. Du kan altså ikke bare blive ved med at blokere, da du ellers får tæsk, og bliver nødt til at blive offensiv og især god til at parere for at “git gut” i Wo Long: Fallen Dynasty.

Når først det er godt, så er spillets kampe en elegant dans med fjenderne, og er både utrolig intens og virkelig tilfredsstillende, og det er helt sikkert Wo Longs stærkeste element.

Desværre bliver jeg også nødt til at fokusere på nogle af de ting som Wo Long simpelthen ikke gør godt. Først og fremmest, så er det et Action RPG med stor understreg under RPG! Spillet overbyrder dig med ligegyldig loot, som giver dig 2% ekstra til is-angreb, 8% ekstra Qi obtain eller 10% ekstra personlighedsløs hovedkarakter. Det er simpelthen ligegyldigt, og selvom der sikkert er nogle som tænder på disse bittesmå matematiske forandringer i loot, så er det altså ikke sjovt at bruge 15 minutter på at mikromanage sin inventory for at få minimalt bedre loot, for at gøre det samme igen en time senere.

Jeg fandt et sæt dual-wielding sværd som jeg blev glade for og opgraderede dem igen og igen uden at spilde tiden i min inventory – og jeg klarede mig fint. Hver våbentype har forresten også sine egne angreb og det gav god og fed variation i spillet!

Sidst men ikke mindst, spillets største problem. Ja, historien er ligegyldig og ligeså med RPG-systemet, men hvad et spil af denne type ikke må fejle på er fjende-variation! Når først du har lært en fjendes bevægelser og angrebsmønstre i et soulslike spil, så bliver det en gåtur i parken, og Wo Long genbruger simpelthen sit fjende design igen og igen. Så kan det godt være at nogle af fjenderne bombarderer dig med angrebssekvenser på længde med den her anmeldelse, men når variationen ikke er der, så fejler spillet.

Og det må jeg desværre sige at jeg synes spillet gør. Det er virkelig et godt kampspil bygget op af en masse gode ideer. Men ikke nok med at det ligner noget fra PS3 tiden, så kan det ikke passe at et spil som skal være mega svært, hurtigt bliver ret simpelt med intense bosskampe som kan klares på et forsøg eller to, og fjender som går igen lige så meget som den her anmeldelse kommer til på Pixel.tvs LIVE-streams.

Det er altså derfor jeg kun giver Wo Long: Fallen Dynasty fire flotte pixel-hjerter, for kampsystemet er sindssygt sprødt og virkelig godt, men resten af spillets elementer halter desværre grueligt. En ligegyldig historie, ligegyldig hovedkarakter, ligegyldigt RPG system krydret med et fantastisk kampsystem giver altså et middelmådigt spil.

Udvikler/Udgiver: Team Ninja & Koei Tecmo | Koei Tecmo
Tilgængelige platforme: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X/S, PC
Platform spillet på: PlayStation 5