Anmeldelse | The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Efter mange års venten, er efterfølgeren til Breath of the Wild endelig ude.

LINK ER TILBAGE EFTER MANGE ÅRS VENTEN OG HYPE, OG DET HAR VÆRET VENTETIDEN VÆRD

Breath of the Wild var et revolutionerende punkt inden for open-world-genren. Et spil, hvor man udforsker en kæmpe verden i det tempo og rækkefølge, man selv ønsker. Et episk eventyr, hvor man opbygger sin styrke, indtil man endelig er klar til at besejre Calamity Ganon.

Derfor er det ikke overraskende, at der har været skyhøje forventninger til denne efterfølger.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom byder på et meget større eventyr end sin forgænger, med mere at udforske og mere indhold, dog med mange gentagelser fra sidst.

Den store forandring er, at spillets verden er blevet udvidet på flere niveauer.

Udover at man har Hyrule-land, som man kan udforske, er der nu Sky Islands, som er små øer oppe i luften, men også The Depth, som er det mørke, farlige område under jorden.

Hvor Sky Islands er små områder med en masse udfordringer, er The Depth det mest overraskende, da det er nærmest hele Hyrule under jorden, som er værd at udforske for at mine materiale, som man kan opgradere sit udstyr med, dog med en farlig risiko, da fjenderne er mere stærke, og overalt er giften Gloom, som kan mindske ens fulde liv og begrænse helbredelsen.

Selv grotter og brønde er nu blevet udvidet som områder, man kan udforske, så der er meget mere at opdage end før.

Derfor er den fedeste tilføjelse også de nye evner, man har fået, til at hjælpe sig på sin rejse. Man kan nemlig bruge Ultra hand til at sammensætte det meste, man kan finde, og bygge biler, fly, broer, nærmest alt, der kan hjælpe en med at komme hurtigere rundt på kortet.

Det er meget nemt at bruge og sjovt at lege med, selvom jeg endte med at bruge de samme ting igen og igen for at få det til at virke i første hug. Og når verdenen er så åben og tit kedelig at gå rundt i, kan det hjælpe meget at skabe et fartøj, man kan drøne derudaf med. Eller skabe alternative måder, man kan angribe fjender på.

De andre evner er også virkelig brugbare, som f.eks. Ascend, der gør, at man kan hoppe gennem lofter, hvis de er inden for den rigtige afstand over en. Men jeg har opdaget, at der næsten ingen grænse er for, hvor højt man kan dykke gennem loftet, som f.eks. her, hvor jeg starter under jorden og ender på toppen af et bjerg.

De fire evner man får, (Ascend, Ultrahand, Recall og Fusion) erstatter derfor de gamle, man havde fra Breath of the Wild, men de er også en kæmpe opgradering.

Det kan tydeligt ses på de nye Shrines, der er overalt i spillet. Shrines var tidligere meget ligetil som puzzles, men i Tears of the Kingdom og med dine helt nye evner kan du være mere kreativ med dine løsninger. Jeg begyndte tit at tvivle på, om den måde jeg klarede en Shrine på, var den måde, spiludviklerne havde forestillet sig?

Med de redskaber, man får foran sig, og de muligheder, du har med dine evner, så er der garanteret mange, der klarer opgaverne på en helt anderledes måde end den anden, og det gør dem ekstra sjove og bedre end de forrige. Selv de frustrerende trials of strength er blevet erstattet med udfordringer, hvor du skal besejre en flok fjender uden dit normale gear, og det er en kæmpe forbedring.

Kampsystemet har ikke ændret sig meget fra det forrige spil. Det er præcis samme styring, men twistet er nu med den anden evne Fusion, så våbensystemet lægger mere vægt på, at du fusionerer våben sammen. Våben ødelægges stadig efter noget tid, men til forskel fra det forrige spil, hvor der var et væld af forskellige typer våben, og nogle var mere værd end andre, så er våbnene i Tears of the Kingdom mere almindelige.

Særlige pile er nu også væk. Du sammensætter dem nu med alt, hvad du finder. Bombeplanter for eksploderende pile. Monsterøje for en målsøgende pil eller shockfrugt for en elektrisk pil.
Og igen, det er overalt i naturen eller fra monstre, du besejrer.

Det store problem er, at du kan skyde med alt dit materiale med pilene, og derfor endte jeg tit med at scrolle gennem tonsvis af planter og ingredienser for at finde den rigtige ting at forbinde min pil med. Det ville være meget fedt, hvis der var en favoritknap, da deres sortering er ret dårlig. F.eks. du kan sortere dit inventar efter, hvad der giver mest fusionsskade. Men så snart du samler et nyt objekt op, så er den i bunden af inventaret, selv hvis den har næstmest skade.

Og apropos menu, så må Nintendo komme ind i kampen. Vi er i 2023, hvorfor er lydindstillinger stadig ikke med i spillet?

Performancemæssigt kører spillet næsten helt stabilt, men der kan forekomme framedrops. Disse opstår især, når man flytter rundt på ting med Ultrahand eller når der er for meget på skærmen, f.eks. i Korok Forrest. Men på trods af dette ser spillet stadigvæk magisk og farverigt ud, elsker blandt andet at flyve fra et gråt og skyfuldt område i Hyrule, op mod den solrige himmel hvor farverne popper frem.

Musikken er også hyggelig og rolig, ligesom i det tidligere spil, men det kan virke for stille og roligt for nogle. Jeg ville ønske, at der var lidt mere liv i musikken, når man er i den åbne verden, men jeg nyder stadig hyggen og lyden af naturen omkring.

Nu nævnte jeg før at spillet indeholdte gentagelser, for man skal være forberedt på det kan føles mindre som en efterfølger til Breath of the Wild og mere som en alternativ og opgraderet version. Mange ting går igen fra forgængeren, f.eks. introdelen, main quests og kortet der skal låses op med tårne. Selv hovedplottet minder meget om det tidligere spil. Det eneste, der virkelig bærer historien, er Prinsesse Zeldas minder, som man kan opleve ved at finde særlige punkter rundt omkring på kortet.

Fjendevariationen er ikke ændret meget, og den eneste nye fjende er Constructs, som desværre ikke har meget variation. Ellers er det stort set de samme fjender som i forgængeren.

Udviklerne har kigget på, hvad der fungerede i det tidligere spil, og hvad der skulle forbedres og forandres, og stort set alt er blevet opgraderet. Selvom det er meget den samme dans med hovedspillet, er alle forbedringerne med til at gøre oplevelsen fantastisk.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom er et fantastisk spil, der tager, hvad der fungerede i Breath of the Wild, og tilføjer en masse opgraderinger, der gør spillet til et episk og sjovt eventyr. Jeg var helt klistret til skærmen, da jeg ikke kunne stoppe med at udforske hvert et hjørne af mappet. Især de kreative muligheder med de nye evner gjorde det meget sjovere at rejse gennem verdenen.

Selvom mange ting går igen fra det tidligere spil, kan jeg ikke komme udenom, at jeg havde det fantastisk med Tears of the Kingdom, og det er uden tvivl et af årets stærkeste titler, som jeg varmt kan anbefale.

[+] Flot, farverig og udvidet verden at udforske
[+] De nye evner gør puzzles, og generelt alt andet meget sjovere
[+] Forbedret våbensystem
[-]  Historien virker lidt som den samme tur som i forgængeren

Udvikler/Udgiver: Nintendo
Tilgængelige platforme: Nintendo Switch
Platform spillet på: Nintendo Switch
Anmelder: ‘Son-Michael’ Eriksson

Kopi suppleret af udgiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser