Anmeldelse | Tekken 8

Tekken er tilbage, og det er bedre end det har været i maaaange år!

Det er en fantastisk tid at være gamer, og bestemt ikke mindst hvis man er til kampspil. Sidste år udkom Mortal Kombat 1 og Street Fighter 6 til rigtig positive anmeldelser. Nu er tiden inde til, at finde ud af om Tekken 8 kan følge med på det høje niveau, sat af konkurrenterne.

Det vigtigste i kampspil

Gameplayet er nu engang det vigtigste i et kampspil, og lad mig starte med at slå fast at det ikke er drastisk ændret fra tidligere udgaver. Elsker man Tekken, vil man stadig gøre det, og kan man ikke fordrage det, vil 8’eren ikke ændre på dette. Falder du i den første kategori kan jeg dog glæde dig med at den store nye gameplay tilføjelse, heat systemet, er intet mindre end genialt.

Man starter hver runde med en fyldt heat-bar, den blå under karakterernes liv, og ved et tryk på en knap kan man gå i heat-mode, hvilket betyder at ens karakter får opgraderede moves.

Mens man er i heat-mode har hver karakter også adgang til et nyt move kaldet heat-smash, det erstatter 7’erens rage drive. Det giver rigtig meget skade, men tømmer til gengæld heat baren, så man ikke længere har adgang til de opgraderede heat moves.

Det betyder at der er et psykologisk spil mellem dig og modstanderen omkring hvornår og hvordan heat mode aktiveres, hvilket giver en utrolig god dynamik til runderne. Generelt har filosofien for Tekken 8’s gameplay været: “Det bedste forsvar er et godt angreb”. Hver karakter har så mange offensive værktøjer, at man umuligt kan forsvare sig mod det hele, så man er tvunget til selv at gå til angreb.

Personligt elsker jeg denne tilgang, og foretrækker det klart sammenlignet med 7’eren. Men det handler nok mere om personlig præference end hvad der objektivt er bedst. Det skal dog siges, at fundamentet stadig er stort set uændret. Hver karakter har selvfølgelig forskellige ændringer og tilføjelser til deres moves, men du vil, for eksempel, stadig have rigtig godt styr på Paul Phoenix hvis du har spillet ham i tidligere spil.

Men hvad med historien?

Kazuya med G Corporation i ryggen er ude efter verdensherredømmet og menneskehedens eneste håb er hans søn, Jin Kazama, som dog stadig kæmper med sin dårlige samvittighed over alt det kaos han skabte i Tekken 6.

Historien er fortalt gennem virkelig flotte cutscenes, afbrudt af gameplay-segmenter som hovedsageligt er normale 1v1 Tekken kampe, kun lige afbrudt af en sekvens der bedst kan beskrives som et throwback til den gode gamle Tekken Force gamemode fra Tekken 3.

Historien er overordnet set rigtig interessant, og er man fan af serien har man en masse skjulte referencer og overraskende twists at se frem til. Men fra et gameplay perspektiv lider det hele under at det eneste man som spiller skal, er at slås. Det bliver bare lidt absurd at Jin møder en gammel ven, og det første de skal, er at banke løs på hinanden, men det er åbenbart sådan man siger “Hej” i Tekken universet. Kan man se ud over det, og i stedet fokusere på de virkelig flotte cutscenes mellem kampene så vil der dog stadig være meget at hente i story moden.

Man bliver kastet rundt mellem forskellige karakterer i historien, og da Tekken er et avanceret spil, hvor det kan tage mange timer bare at blive nogenlunde med én karakter, er der her en løsning på dette. For til de mere casual spillere er der en simpel kontrolmetode som gør at man bare skal trykke på den samme knap flere gange for at lave en udmærket combo. Det medfører, at man som ny spiller ikke føler sig fuldstændig fortabt, når man får en ny karakter smidt i hovedet.

Propfyldt med indhold

Et af kritikpunkterne mange havde med Tekken 7 var, at der ikke var særlig meget at lave, hvis man ikke havde lyst til at hoppe direkte ind i ranked matches. Jeg synes bestemt Tekken 8 råder bod på dette. En helt ny gamemode er Arcade Quest, som er det perfekte sted at starte for nye spillere. Man laver sin lille søde avatar, og bliver herefter kastet ind i en lille kort historie om nogle unge mennesker som bare gerne vil være professionelle Tekken spillere. Man besøger forskellige arkader og møder nye modstandere, indtil man til sidst får chancen for at vinde Tekken World Tour trofæet.

Mellem kampene får man forskellige guides og mål man skal prøve at nå i næste kamp. Det kan være man får besked på at træne en bestemt luft-combo, hvorefter man så skal prøve at ramme den nogle gange i en rigtig kamp. Det giver et mål med træningen, og forklarer rigtig godt spillets mechanics for nye spillere. Jeg synes det er en fremragende tilføjelse.

Hvis man gerne vil vide lidt mere om de forskellige karakterer og deres historie på nuværende tidspunkt på tidslinjen, så kan man også hoppe ind i de såkaldte character battles. Her vælger man en karakter, og får en lille cutscene om hvad de går og laver pt. Man kæmper nogle kampe, hvorefter man slutter af med endnu en lille afslutningsvideo om den valgte karakter. Det fungerer rigtig fint, og særligt hvis din yndlingskarakter ikke spiller en rolle i hovedhistorien, kan du stadig få et kort lille fix.

En anden ny tilføjelse er ghost battles. Alle kampe, du kæmper, bruger spillet til at lære din spillestil at kende, hvorefter den inkorporerer dine teknikker i dets egen spillestil. Dvs. at du faktisk kæmper mod en opgraderet udgave af dig selv. Det betyder også at jo bedre du bliver til spillet, jo sværere bliver det at slå dit AI ghost. Det er også muligt at downloade andre spilleres ghosts og kæmpe mod dem. Det betyder at man offline, har adgang til nogle modstandere som er meget mere lig en rigtig spiller end hvis man spiller mod spillets egen standard CPU.

Og JA, bare rolig, Tekken Ball er tilbage, for første gang siden Tekken 3! (hvis man ser bort fra Tekken Tag 2 til Wii U). Det er lige så dumt som det var dengang, men det er nu et sjovt afbræk fra det normale Tekken gameplay.

Tre nye ansigter

Der er 32 karakterer at vælge mellem, hvilket er markant bedre end Street Fighter 6’s 18 ved launch. 3 af de 32 er helt nye i serien, det drejer sig om den mystiske Reina, den high-tech leder af FN’s uafhængige styrker Victor Chevalier og den peruvianske kaffe-dronning og MMA kæmper Azucena Ortiz. Sidstnævntes motivation er lidt langt ude for min smag, da hun bruger sine MMA evner til at promovere sit kaffemærke. Men Reina og Victor spiller begge en hovedrolle i historien, og jeg er sikker på, at de vil være at finde i kommende spil også.

Ift. deres kampstile så kæmper Reina en blanding af taido og mishima-karate, så kendere af serien vil nok kunne genkende et par af hendes moves. Victor bruger små knive og sit store sværd til at kæmpe med, udover at han også kan teleportere rundt ligesom Raven. Sidst men ikke mindst bruger Azucena en blanding af MMA kampteknikker blandet med flotte dansetrin, da hun også er professionel danser. Disse tre karakterer er egentlig et meget godt billede på diversiteten i Tekken 8’s udvalg af kæmpere. De har alle deres egne særegne teknikker som gør at de skiller sig ud, så det er virkelig svært at vælge hvem man gerne vil fokusere på, og kæmpe med for de har alle et eller andet fedt/unikt at bidrage med.

Træning, træning og mere træning

Der hvor man bruger flest timer i kampspil er nok i træningslokalet. Her er der også lavet et par nye tiltag som skal hjælpe især nye spillere med at føle sig til rette i Tekkens univers. Hver karakter har en liste med tæt på 100 forskellige slag og angrebskombinationer, de kan gøre brug af. Som ny spiller er det ikke let at finde hoved og hale i hvad man skal bruge hvordan og hvornår. Det prøver Tekken at løse ved at hver karakter nu også har fået en kondenseret liste over de vigtigste og mest nyttige angreb. Her står også i hvilken situation det er godt at bruge og hvorfor.

Det er også muligt at gense et replay fra en kamp og få feedback fra AI om, hvad man kunne have gjort bedre i situationen. Det kan f.eks. være at man blokerede modstanderens slag, men fik brugt et for langsomt slag som modangreb, og fik derfor ikke straffet modstanderen. Så vil man få forklaret hvilket slag man skulle have brugt i stedet. Når man har fået at vide hvad man burde have gjort i stedet, er det muligt at øve det med det samme.

Online

Når man så har finpudset sine teknikker i træningslokalet, er det selvfølgelig oplagt at teste det af mod andre spillere i online kampe. Tekken 7 havde store problemer med online funktionaliteten, og man skulle være heldig hvis man spillede en hel kamp uden lag. Tekken 8 er umiddelbart en stor forbedring, men stadig ikke på niveau med Street Fighter 6. Det skal dog siges at jeg kun har spillet en håndfuld kampe, derfor skal min betragtning nok tages med et gran salt.

Denne gang har de implementeret et lobby system hvor man kan løbe rundt med andre mennesker og udfordre hinanden direkte, eller købe nyt gear til sin avatar. Det fungerer sådan set fint, men jeg foretrækker personligt at sidde i træningsmoden mens jeg søger efter kampe, så jeg kan prøve nye ting af mens jeg leder efter min næste modstander.

Tekken 8 er på ingen måde en revolutionering af genren eller serien, men det er et fremragende spil som er propfyldt med indhold som både burde tilfredsstille nye spillere og gamle veteraner. Historien er rigtig god, hvis man ser bort fra de pludselige kampe mellem venner, og gameplayet er sjovere end det har været i mange år, særligt hvis man, som jeg, elsker at være i offensiven. Alle tiltagene henvendt til nye spillere gør også at der aldrig har været et bedre tidspunkt end nu at hoppe ind i Tekken universet.

Udvikler/Udgiver: Bandai Namco
Tilgængelige platforme: Playstation 5, Xbox Series X/S, PC
Anmelder: Daniel Biil Arvidsen