Anmeldelse | Ratchet & Clank: Rift Apart (PC)

Ratchet & Clank er nu også at finde på PC. Smukkere end før, men også bottlenecked.

Ratchet & Clank er endelig på PC

Ratchet & Clank er for første gang i historien at finde på PC. Og hurra for det. Selvom spillet i mange år har været et flagskib for Sony og PlayStation, så er det på tide at se, om PC-spillerne også er klar til det ikoniske franchise.

Når man først får spilkoden på releasedagen, får det mig til at tænke på de jammerlige PC-ports af andre PlayStation-spil som fx The Last of Us. Men der er ingen grund til panik. Ratchet & Clank er visuelt en fornøjelse på PC omend endnu smukkere end PlayStation 5-versionen.

En anden ting er gameplayet. Har de ændret nok på deres formel til at det forbliver interessant for nye spillere? Lad os finde ud af om Ratchet & Clank er din tid værd lige her.

Den multidimensionelle rejse

Ratchet & Clank: Rift Apart er endnu en fortælling om multiverser. Spillet byder på modstykker til alle de karakter, man kender fra de originale spil- på godt og ondt. 

Doctor Nefarious får endnu en gang klokket gevaldigt i sin plan, og pludselig befinder man sig i et andet univers, hvor Nefarious er kejser.

Clank bliver kidnappet af Ratchets dimensionelle modstykke, Rivet, der ligesom Ratchet kæmper for en bedre verden uden Nefarious ved magten.

Det er nu op til Ratchet at genfinde Clank og hjælpe Rivet med at skabe fred i dette univers igen.

Historien er i min optik det svageste led i spillet. Jeg føler mig aldrig rigtigt engageret i konflikten, da vi jo lige har besejret Nefarious i de tidligere spil. Her kunne jeg godt savne lidt opbygning af skurken frem for, at det bare er en endnu ondere og endnu mere magtliderlig Nefarious vi skal besejre igen.

Derudover møder vi også Clanks modstykke, kaldet Kit, der ikke er et festfyrværkeri at være sammen med. Generelt mangler spillet humor, da det har en tendens til at tage sig selv lidt for seriøst.

Simpelt men solidt gameplay

Hvis du har spillet et Ratchet & Clank-spil tidligere, så er du sikkert bekendt med gameplay-loopet. I Rift Apart har intet ændret sig synderligt.

Når man skyder de forskellige fjender, leveler man sit våben op. Ved våbenhandleren, Mrs. Zurkon, kan du både købe nye våben til dit arsenal eller opgradere dem, du allerede har.

Selvom mange af våbentyperne minder om hinanden, så er de stadig sjove at bruge. MEN… det udfordrer mig ikke til at tænke særligt kreativt eller innovativt. Her havde jeg savnet våben, der udfordrede måden, man spillede på i stedet for at lade sig begrænse til bare at hold skyd-knappen i bund.

Fjendetyperne bliver hurtigt en drøj omgang at skyde sig igennem, hvor jeg savnede lidt varietet.

Men når gameplayet klikker og man immerser sig selv i oplevelsen, er Ratchet & Clank-spillene bare noget helt særligt. Selvom det aldrig bliver det perfekte spil, så er det bestemt et fint spil.

Kit og Rivet får et vigtigt opkald

En stærk PC-port men…

I modsætning til The Last of Us-porten, så har de ansvarlige for PC-porten, Nixxes, gjort et rigtigt fint stykke arbejde med Ratchet & Clank-porten. 

Mit udstyr er følgende:

CPU: i9-12900K

GPU: RTX 3080 ti 12GB

RAM: 32 GB DDR5 5600MHz

Hukommelse: 1TB SSD M.2 NVMe

Jeg kunne uden problem køre det på ultrahøj grafik med fuld ray-trace og stadig få omkring 65 fps – dog oplevede jeg nogle visuelle glitches såsom skyggerne på Sargasso-planeten, der kun aktiverede, når man bevægede sin karakter. Og jeg slap ikke uden om nogle crashes.

Men alt i alt er det en endnu smukkere oplevelse af spillet på PC end på PS5. Dog er den del, hvor man flyver igennem portaler til andre verdener bottlenecked på PC. Man skal derfor vente 1 ekstra sekund på at loade ift. PlayStation 5. Men ikke noget, der betyder noget i det store hele.

Konklusion

Ratchet & Clank: Rift Apart er et fint spil – ikke verdensklasse, men heller ikke dårligt. Det når aldrig samme charme som ved 2016-rebootet og i Rift Apart rammer historien mere ved siden af end plet. 

De nye karakterer, Rivet og Kit, er lidt kedelige, da de ikke rigtigt bringer så meget nyt til det narrative bord. Omend gameplayet er stadig solidt, men lider også under metaltræthed, der tydeligt ses ved både fjende- og våbendesignet.

Overordnet set er det en særdeles vellykket PC-port, der dog stadig har nogle børnesygdomme. Men der er allerede kommet et par hotfixes siden, der har kommet et par visuelle glitches til livs.

Hvis jeg skulle foreslå et Ratchet & Clank-spil er Rift Apart ikke et af dem. 2016-rebootet af Ratchet & Clank er det bedste i serien, da det er mere veleksekveret både i historien og i gameplayet.

Jeg ender med at give Ratchet & Clank: Rift Apart 4 ud af 6 pixelhjerter. 

Udvikler/Udgiver: Insomniac Games/PlayStation Studios
Tilgængelige platforme: PlayStation 5 og PC
Anmelder: Emil Øgaard

Kopi suppleret af udvikler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser