Anmeldelse | Puzzle Bobble Everybubble!

Det legendariske Bust-A-Move vender tilbage i nye klæder.

Puzzle Bobble Everybubble! er det nyeste spil Puzzle Bobble spilserien, også kendt som Bust-A-Move, der oprindeligt udkom til arkadespillemaskiner og Super Nintendoen i 1994. Det er et puzzle spil, hvor man skal matche farvede bobler for at få dem til at forsvinde.

Everybubble er for 1 til 4 spillere, og man har mulighed for at styre en af bobledragerne Bub, Bob, Peb og Pab. Når man starter spillet op, så er der tre forskellige kategorier, som man kan vælge imellem; Story Mode, VS Mode og VS Space Invaders Mode.

Hvad går det egentlig ud på?

Spillene går i alt deres enkelthed ud på at man sprænger bobler ved at ramme dem med sine egne bobler der er tilsvarende farve, så der 3 eller flere bobler der matcher. Man kan kun skyde med én boble ad gangen, men man kan altid se, hvilken farve den næste boble man får vil have. Man kan heldigvis også skifte mellem den boble man har, og den næste i rækken. Der er også en del specielle bobler, som udløser forskellige effekter; Hvis man sprænger boblerne rundt om en speciel boble, falder den ned til en Buddy karakter, så man kan bruge den på et senere tidspunkt. Buddy‘en kan dog kun holde én speciel boble ad gangen.

Vs. mode

VS. Mode kan spilles som 1-mod-1 eller 2-mod-2, enten lokalt mod andre spillere eller computere, men også mod andre spillere online. Det forgår på den måde, at man bygger et meter op og tilføjer ekstra bobler til modstanderen. Kampen bliver så afgjort ved at det ene hold vinder to runder.

VS. Space Invaders mode

VS. Space Invaders er for 1-4 spillere og det er præcis som det lyder; en blanding af Puzzle Bobble og Space Invaders. Man bevæger sig frem og tilbage som en af bobledragerne og prøver at matche Space Invadernes bobler, så de forsvinder, alt imens man prøver at undgå at blive ramt af deres projektiler. Hvis man bliver ramt, så bliver man frosset i et par sekunder. Man klarer banen ved at få fjernet alle boblerne og så starter den forfra, men denne gang en smule svære, og så gælder det ellers bare om at få den højeste score. Hvis man spiller med andre spillere eller computere så hjælpes man ad med at få ryddet banen, men man kæmper stadig indbyrdes om at få den højeste score.

Story mode

Story Mode er også for 1-4 spillere og finder sted på øen Rainbow Island, hvor en mystisk person har givet miniroonerne, der er små boble-løse drager, evnen til at lave bobler ligesom bobledragerne. Desværre har miniroonerne ikke lært, hvordan de kan stoppe med at lave bobler, så hele øen er blevet dækket af samme og det skaber problemer for øens beboere.

Teknisk set er der i alt 9 Levels på Rainbow Island, hvor hver Level har 15 Stages og yderligere 10 svære bonus Stages, som man får adgang til, når man har fået 3 stjerner i alle 15 Stages i et Level. Man får 1-3 stjerner, alt efter hvor hurtigt man klarer sig, og for at kunne fortsætte til næste Stage, skal man have vundet det forrige.

Stadig mere at hygge sig med

Efter man har klaret det første Level får man også adgang til Baron’s Tower, der er en uendelig bane, hvor man kan prøve at få den højeste score på det globale leaderboard. Som belønning for at gennemføre et Level får man desuden også unlocket en ny karakter til VS. Mode og et nyt ’kostume’ til bobledragernes Buddies.

Det skal også nævnes, at Stages varierer alt efter antallet af spillere der deltager, hvilket vil sige, at der reelt set er op imod 900 forskellige Stages at prøve af i Story Mode. Man kan enten have rigtige medspillere eller computere til at hjælpe med at klare dem. Computerne er for det m este ret gode, men nogle gange er de en større hindring end hjælp. Har man problemer med at klare et Stage får man muligheden for at få “assist” som hjælper med at se præcis hvor boblen lander, men hvis man aktiverer dén, kan man maksimalt få én stjerne for at vinde.

Hver Level starter og slutter med en lille cutscene, der forklarer lidt om hvor bobledragerne er kommet til, hvem de skal hjælpe og hvor de er på vej hen. Det er på ingen måde nødvendigt at se cutscenerne og de kan nemt skippes, men de er nu meget søde og fungerer udmærket som en lille smule stemning til banen.

Puzzle Bobble Everybubble er et ærketypisk Nintendo spil. Det ser utrolig sødt og simpelt ud på overfladen, men bliver hurtigt til en udfordring for de fleste. Det er nemt at lære, men vanskeligt at mestre. Det egner sig lige så godt til den håndholdte Switch, når man lige har et par minutter i toget eller ved busstopstedet, som det kan være sjovt at udfordrer venner ved fjernsynet.

Jeg giver Puzzle Bubble Everybubble! 4 ud af 6 Pixel hjerter