Anmeldelse | Peaky Blinders: The King’s Ransom

Hvis du er fan af Peaky Blinders og altid har ønsket dig at besøge The Garrison tavernen, så får du nu chancen.

Hvis du er fan af Peaky Blinders og altid har ønsket dig at besøge The Garrison tavernen, møde Tommy Shelby og blive en del af banden, så får du nu chancen i VR spillet Peaky Blinders: The King’s Ransom.

Magiske omgivelser

VR har længe været hjemsted for kortere interaktive oplevelser, og udvikleren Maze Theory har nu forsøgt at lave en interaktiv tur igennem Peaky Blinders universet. Man spiller som en ny karakter som skal bevise sit værd over for Shelby, ved at finde og stjæle en mystisk rød kuffert. I løbet af spillets 2-3 timers historie bliver man introduceret til både personer og steder fra serien, og indlevelsen bliver hjulpet lidt på vej af at det er de originale skuespillere der lægger stemmer til. Hvis man er fan af serien og universet, så er der noget magisk ved at gå rundt i de ikoniske områder, som var det en Peaky Blinders forlystelse i Disney Land eller et museum. Men hvis du ikke rigtig kender meget til serien, så gør spillet heller ikke meget for at forklare hvem folk er eller hvor man befinder sig henne. Det er måske ikke så overraskende, men spillet er altså ikke en særlig god introduktion til franchiset, nok mere et supplement for kendere. Hovedpersonen har en dagbog hvor der er massere af information om de forskellige karakterer og begivenheder, så man er altså ikke helt overladt til at gætte sig frem hvis man ikke lige har styr på alt sin lore. Historien er ikke ligefrem genial, men den fungerer udemærket til at lede spilleren igennem den meget lineære oplevelse.

Overfladisk gameplay

Peaky blinders er nemlig langt mere en interaktiv oplevelse end et spil. Det består hovedsageligt af at gå rundt og lytte til folk der snakker og så finde vej videre gennem nogle meget simple puzzles. Der er også nogle skydesekvenser, men de er meget simpelt designet, specielt sammenlignet med andre skydespil på VR markedet. Det er tydeligvis ikke designet til at være den store udfordring, men mere en guidet tur. Der er mulighed for at udforske områderne og samle en masse forskellige samleobjekter op, ligesom der også er spredt genstande ud over områderne som man kan samle op og lege med. Det er efterhånden fast inven tar i VR spil at man kan smide om sig med skrammel, men heri ligger også spillets største problem.

Føles ikke så godt som det burde

At samle ting op og bruge dem føles på ingen måde så godt som det burde. Alt hvad man samler op har det med at sætte sig fast i dørkarme, vægge og andre ting. Indlevelsen bliver igen og igen brudt når man står og bøvler med at hvad end man havde i hånden sidder fast i den dørkarm du lige er gået igennem. Når man bare udforsker spillets områder ødelægger det indlevelsen en smule, men i skydesekvenserne bliver det hurtigt meget frustrerende at slås med styringen. Der er ellers leget med VR ideerne rundt omkring i spillet, som i en torturscene hvor skurken holder en sprøjte op mod ens øje og hvis man flytter hovedet følger han med, hvilket var overraskende ubehageligt. Det er en af de slags VR oplevelser som kun giver mening når man prøver det selv. Der har altså været nogle gode ideer, men den grundlæggende følelse af bevægelse føles desværre halvfærdig.

Grafikken skuffer

Og nu hvor vi er ved halvfærdige ting, så skal vi lige snakke om grafikken. Meta Quest 2 er ikke ligefrem kendt for sin flotte grafik, men Peaky Blinders: The Kings Ransom, er virkelig ikke flot, selv sammenlignet med andre Quest titler. De større områder er noget af det eneste der rent faktisk ser flotte ud, men det er mest fordi at det man kigger på er på lang afstand. Det meste af spillets grafik ligner nærmest opskaleret Playstation 2 grafik, og specielt de kluntede animationer og overgangene mellem dem ser fjollede ud. Karakterernes livløse udtryk forstærker den tidligere nævnte museumsfølelse, men her er det altså med negativt fortegn.

Peaky Blinders: The Kings Ransom er en kort og overfladisk sightseeing tur gennem Peaky Blinders universet, som desværre ikke bragt så godt til live som man kunne have håbet. Hvis du er kæmpe fan af serien er der bestemt noget at komme efter, du skal bare ikke forvente noget fantastisk spil. Havde du derimod håbet at dyppe tæerne i universet for første gang, så er det nok ikke her du skal starte.

Jeg giver Peaky Blinders: The Kings Ransom 3 ud af 6 pixelhjerter.

[+] Mød personer og se stederne fra serien
[+] Nogle få gode VR ideer