Anmeldelse | Mortal Kombat 1

Mortal Kombat 1 tager os tilbage i tiden og twister historiens gang, men samtidig spoler også vi tilbage på indhold og værdi…

I over 30 år nu har Mortal Kombat sat sit præg på spilhistorien.

Hvad der startede som det voldelige og blodige svar til Street Fighter har udviklet sig til en kæmpe gigant inden for kampspilgenren.

Spillene har de sidste 12 år fundet en balance mellem et godt kampsystem, en cinematisk historie og selvfølgelig den ultragrafiske vold.

Mortal Kombat 1 vælger at genstarte historien for anden gang, men nu med et nyt twist i de forskellige karakterers historier. Mortal Kombats historie har nemlig været en meget vigtig del i spillene. Kampen om at forsvare Earthrealm og bekæmpe de onde magter, der prøver at erobre den, er stadigvæk, hvad hovedplottet er.

Liu Kang, som nu er blevet en ildgud, har genskabt universet efter sit billede, og man møder karakterer, man kender, i andre stillinger end vi kender dem. Raiden og Kung Lao er farmere, Sindel er dronningen af Outworld, Scorpion og Sub Zero er brødre. Meget virker fredeligt, men noget truer historiens gang.

Rigtige venner
RIGTIGE venner

Historien prøver at ramme alle tilskuere, men hovedsageligt er den mest for de fans, der allerede kender spillene. Fordi selvom plottet starter med, at alt er genstartet, vender det mod en meget større og vigtigere kamp, hvor nogle vil sikkert se visse plotelementer komme, men de sidste kapitler gav noget af et episk klimaks, der virkelig chokerede mig.

Jeg elsker virkelig de forskellige karakters personligheder i spillet. Johnny Cages stigende bromance med Kenshi, Reptiles nye design og baggrundshistorie. Samtidig at mange figurer fra 3D-æraen har fået nyt liv i sig og endelig får mere kærlighed, roser jeg virkelig spillet for.

…og så kommer Megan Fox som Nitara og ødelægger det lidt. Jeg ved, Megan Fox kan være en dygtig skuespiller, men stemmeskuespiller er nok ikke lige, hvad hun bør stræbe efter. Alle stemmeskuespillere udtrykker sig livligt og karikeret til de karakterer, de skal spille, og Megan spiller en vild vampyrkvinde, der lyder som en, der direkte læser manuset op, som var det et skoleteaterstykke. Det trækker dig lidt fra historien, når hun begynder at åbne munden.

Dog er historiens store problem, at den mest bruges som en kæmpe teaser til fremtiden med spillet. Og ikke ment som hvad sker der i Mortal Kombat 2 fremtiden, men spillets kommende indhold. Bl.a. 3 af figurerne Shang Tsung, Quan Chi og Ermac er med i plottet, hvor Shang Tsung allerede er ude som bonus figur, hvis du forudbestilte spillet eller kaster 60,- oveni dit købte spil, så er de to resterende karakterer Season Pass figurer, hvilket er træls du ser nærmest færdige karakterer i selve spillet, men låst bag en paywall, hvor to først kommer senere på året.

En anden ting er, at historien leger meget med alternative versioner af karakterer, og det er tydeligt, at planen er, der bliver implementeret en form for “skab en karakter” i fremtiden, hvilket jeg selvfølgelig vil se frem til. Jeg er bare ikke fan af, at det hele er bare en stor reklame for deres fremtidige DLC’er, om det betalt eller ej, hellere vis et færdigt spil end at lade folk vente.

Det vigtigste ved spillet er jo kampsystemet, som har udviklet sig meget gennem årene. I forhold til forrige spil har du nu kun én stil og et sæt special moves til din karakter, hvilket er bedst, da det var forvirrende og ikke det fedeste at rode med enten ved at designe din karakters movesets eller teste hver enkelt med forskellige kostumer oveni.

Det nye er Kameos, som er din lille hypemand, du kan fremkalde med skulderknappen for at hjælpe med et move i kampen. Dog er det ikke det mest brugbare eller mest vigtige at bruge som strategi. Det eneste, jeg mest brugte dem til, var at bryde ud af en kombo med blok knappen, ellers glemte jeg for det meste, at de var der.

Størstedelen er dog ikke tilgængelig før du får spillet en del af Invasion mode, som er den nye Single Player grind maskine. Der er nemlig en masse kosmetik, ekstramateriale og Fatalities/Brutalities at låse op for, og det gøres ved at spille Invasion, som er det her brætspilslignende spil, hvor du bevæger dig rundt på et kort og klarer kampe en efter en, og det skulle så opdateres henad vejen med nye historier og unlocks i sæsoner. Det er et fint koncept til at starte med, og tutorialen i Cage Mansion er meget fin, men lynhurtigt opdager du, hvor tandtrækkende spillet er.

Progression er skidelangsomt, du tjener røv og nøgler til baljen i hovedmenuen, ellers kan du være heldig at få enkelte skins ved visse kampe. Du har også en karakter progress system, hvor du kan level din figur og kameo fighter op for at låse op for de dødelige moves, alternative skinfarver og lidt guld og sølv, som hver leveler langsomt op. Det eneste positive er det kreative med, at alle karakterer har et element, de angriber med, som du kan modsvare med et andet element, præcis som i Pokémon.

Mortal Kombat 1 er tilbage til basic, i den forstand, at spillet føles lidt mere tomt end, hvad 11’eren var, på godt og skidt.

Tilpasning af din figur er nu kun mulig med én type udstyr og resten af skindet, hvilket gør det simplere og mere overskueligt. Men alle karakterer har kun dette ene skind. Du kan ikke længere vælge mellem forskellige kombinationer, du har lavet med farver og udstyr inden kampen.

Og HVORFOR kan to spillere ikke få lov til at bruge de samme skind som mig? Skal jeg absolut gennemføre spillet med to brugere og grinde med to forskellige brugere igennem Invasion-mode, for at vi begge kan have alternative skind, selvom vi sidder på samme sofa? Det var også sådan i MK 1, og alle hadede det.

The Krypt er nærmest blevet til en lootbox-drage, der skal fodres med de guldmønter, du langsomt tjener ved Invasion-mode. Det føles meget som om, du spiller beta-versionen af det fulde spil. Og selvfølgelig er der stadig mikrotransaktioner for nye skind og nemme fatalities, fordi WB Games elsker penge…

Hør, Mortal Kombat 1 er et fænomenalt kampspil. Der er fed vold, fantastisk styring, endda med en masse gode indstillinger og tilgængelighedsfunktioner, så ALLE kan være med. Historien er også meget episk, især for fans af serien, som man bør tjekke ud. Men resten af indholdet er bare tørt, kræver meget grind, og er ikke din tid værd.

Det føles som om, man ligesom de andre gange skal vente på Mortal Kombat 1 Ultra Killer Kombo-udgaven eller hvad de nu vælger at kalde det, hvor alle spiltilstande, karakterer og fejlretninger er tilføjet, før du har noget, der føles som et komplet spil. Indtil videre har jeg kun spillet Mortal Kombat 1.0.

Udvikler/Udgiver: Netherrealm Studios/WB Games 
Tilgængelige platforme: Playstation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch, PC
Anmelder: Michael Eriksson

*Kopi suppleret af udgiver

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Gaming