Anmeldelse | Figment 2

Figment 2: Creed Valley er et gedigent fremragende spil, hvor gameplay og musikalitet gør det til en unik spiloplevelse.

Er du klar til at danse som en idiot på ny?

Kan de lave gode spil oppe i Aalborg? Svaret er ja. Faktisk er svaret ja x 2. Med Figment 2: Creed Valley har det aalborgensiske spilstudie Bedtime Digital Games gjort det igen. Med deres musical-agtige action-adventure tager vi endnu en tur med Dusty og Piper ind i sindet, hvor mørke kræfter atter er på spil.

Om Figment 2 er endnu bedre end 1’eren kan du finde ud af lige her.

Mod og optimisme vs. mørkets kræfter

I Figment 2: Creed Valley er vi fløjet fra underbevidstheden hen til det titulære Creed Valley, hvor en joker er på spil. Det er din opgave som Dusty og Piper, der er karakterisering af mod og optimisme, at redde sindet på ny ved at besejre Jokeren, da sindets moralske kompas er gået i stykker pga. dem.

Historien i Figment tager meget inspiration fra Psychonauts-spillene, og hvor det danske spil Headland også kan ses som inspirationskilde. De handlinger, som Dusty og Piper udfører i sindet, påvirker ejeren af sindet. Ejeren af sindet er en familiefar, som er blevet mere og mere indelukket og som deraf glemmer at have tid til sin kone og datter.

Jeg savner lidt den forbindelse som Dusty og Piper har til familiefaren, hvor Dusty i højere grad kunne reflektere faderen og faderens tanker frem for sine egne. Altså at det bliver tydeligere, at Dusty er faderens mod og ikke bare en karakter i en tilfældig krop.

Omvendt synes jeg historien i Figment 2 er godt skruet sammen og med fine twists. Men en stærkere forbindelse mellem Dusty og Piper til faderen ville løfte det endnu mere.

Supergiants punkede lillesøster

Bedtime Digital minder på mange måder om Supergiant Games’ punkede lillesøster. Og det er ment som et kæmpe kompliment. Ved begge spilstudier er der lagt vægt på godt gameplay blandet med fremragende musik, der dynamisk flettes sammen. Ligeledes er de begge to spilstudier, hvor du næsten med sikkerhed ved, at det produkt, du får, er af meget høj kvalitet.

I Figment-spillene er meget af musikken baseret på det miljø, vi befinder os i. Regndråberne falder i takt med musikken, og broerne er enten en xylofon eller et klaver, der spiller en melodi, når man krydser dem. Det mest unikke ved Figment-spillene er, at hver boss-fight er musikbaseret. Bosserne skråler en tekst, der sætter temaet og stemningen for kampen, og hvor deres angreb er timet til musikken.

Det betyder, at hver boss-fight føles fantastisk at kæmpe sig igennem, og hvor man bagefter sidder med en unik oplevelse rigere. Særligt sangen “Dance like an idiot” har jeg haft på hovedet, mens jeg har skrevet denne anmeldelse.

Gameplayet i Figment er egentligt ret simpelt. Du har et sværd, du kan slå med, og så kan du dodge rolle. Udover at slås med musikalske fjender, skal du også løse en masse puzzles. Puzzle-varieteten er virkelig god, og tilgængelig for alle aldre. Ligeledes er fjendevarieteten god, hvor man godt kan overrumples, men hvor det stadig føles fair.

Alt i alt, så er gameplayet virkelig fremragende, hvor gode, kreative ideer bærer det langt hen af vejen. Jeg vil særligt fremhæve detektiv-sektionen, der virkelig kom på et interessant tidspunkt i spillet, hvor man præcist savnede et afbræk fra at slås med fjender.

Teknisk højt niveau

Figment 2 har et virkelig højt teknisk niveau. Jeg oplevede ingen synderlige bugs, og ved at have spillet det igennem en uge før det udkom, gjorde det mig glad ved tanken om, at der stadig findes spilstudier, der ikke udgiver halvfærdige spil for profit. Kærligheden for spilmediet og for at udvikle spil skinner virkelig igennem.

Derudover synes jeg, det er rart at se og høre, at de danske rødder ikke er tilsidesat. Flere af karaktererne har danske aner såsom en hjælper, der snakker Amager-engelsk og en mumlende nabo, som ytrer danske tungetvistere.

Den kærlighed, der er lagt i spillet, smitter af på kvaliteten, og den følelse jeg sidder tilbage med som spiller. Det at kunne mærke, at det er et spil, der er produceret med spillerne for øje frem for profit er et sjældent syn i spilindustrien. Figment 2 er for dig og mig som spillere – ikke så meget bøvl der.

Artstylen i Figment 2 minder om et oliemaleri. Det er utroligt betagende bare at gå rundt i universet og se og høre de forskellige ting. Det blander en god sjat surrealisme med noget magi, der meget vel kan være Bedtime Digitals trademark, hvis de på et tidspunkt skal lave andre titler.

Jeg håber inderligt, at Figment 2 bliver en succes, da Bedtime Digital virkelig fortjener det. Som nævnt før, så vil jeg sammenligne Bedtime Digital som det danske svar på Supergiant Games, der har stået bag titler som Bastion og Hades. De er også lidt gennem samme udvikling, hvor Figment-spillene er blevet deres internationale gennembrud ligesom Bastion var for Supergiant. Derfor har jeg også store forhåbninger til Bedtime Digitals næste projekter.

Konklusion

Figment 2: Creed Valley er et gedigent fremragende spil, hvor gameplay og musikalitet gør det til en unik spiloplevelse. Historien er god med fine twists, men hvor jeg måske havde savnet en større sammenhæng mellem spilkaraktererne, Dusty og Piper, og ejeren af det sind, de er inde i.

Bedtime Digital fortjener alt muligt respekt og kærlighed for at skabe en efterfølger, der på alle punkter er bedre end sin forgænger. Samtidig er det hyggeligt at se, at de danske rødder holdes i hævd som easter eggs i spillet.

Jeg ender med at give Figment 2: Creed Valley 5 ud af 6 musikalske pixelhjerter.

[+] Fremragende gameplay og artstyle

[+] Musikalske bosser i verdensklasse

[+] Charmerende danske easter eggs

[-] Savner bedre sammenhæng mellem karaktererne

Udvikler/Udgiver: Bedtime Digital Games
Tilgængelige platforme: PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One, Switch, PC
Platform spillet på: Playstation 5
Anmelder: Emil Øgaard

Kopi suppleret af udgiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser