Anmeldelse | Eternights

Eternights er nok et spil der vil blive overset, men det bør det ikke! Læs hvorfor i vores anmeldelse her.

Et lille studie viser stort potentiale

Spil med små udvikler teams er efterhånden rimelig udbredt i spilbranchen, og hvad de kan levere, er på samme højde som de helt store AAA-selskaber. 

Det er dog sjældent at de helt små udviklere slår ordentlig igennem, og de risikerer at drukne i spil der overgår dem stort i budget og skala. 

“Eternights” er et spil udviklet af kun en enkelt person, som forsøger at levere en følelsesladet RPG-oplevelse, der bygger på menneskers behov for fællesskab, og de bånd som vi skaber med hinanden. Men kan det leve op til disse ambitioner? Find ud af det lige her.  

Det handler om personlighed 

Spillet starter med noget så uskyldigt som et par unge drenge, der er ved at sætte en profil op på en Dating-app. Du får mulighed for at besvare nogle få spørgsmål, og takket være din gode ven, Chani får du hurtigt din første date.  

Det varer dog ikke længe før denne uskyldige drengedrøm bliver til et mareridt, da en mystisk virus slipper løs i byens gader, og forvandler folk til blodtørstige monstre. Samtidig skyder enorme vægge op omkring byen, der fanger dig og nogle få overlevende i underjordiske bunkere.  

Vi har alle en dårlig dag.

Herfra eskalerer historien hurtigt. Du møder andre overlevende, og skal flygte fra de groteske monstre i en tilstand af total panik. Det ender alt sammen med at du bliver fanget af en mystisk kvinde, der hugger armen af dig for derefter at overlade dig til en trist skæbne.  

Men det ender ikke her, da din mystiske date viser sig at have guddommelige kræfter, og vælger dig som hendes vogter. Du får nu til opgave at smadre gennem de mystiske vægge omkring i byen, for at kunne genoprette verdens balance, og lægge en hævngerrig gud til hvile. 

Historien er klassisk fantasi. Fra start blev jeg grebet af spillets charme og personlighed, der lå i den lettere kaotiske men let tilgængelige historie. Plottet kunne godt have sine klicheer, men med en løbetid på kun 10 timer, blev jeg aldrig træt af den, og ville bare se hvor historien tog mig hen. 

Et tog udgør din “base”

Nedtælling til dommedag 

For spillets historie tager til tider en meget mørk og dyster drejning. Rundt omkring i byen ses tydelige tegn på kamp, og nogle steder bød endda på blodige gulve og monsterbefængte gange. 

Det er dog ikke alt sammen død og gru, da der skal skabes nye bånd til en håndfuld karakterer, man får som venner gennem historien. De er alle blevet påvirket af den mystiske virus, og sammen skal du forhindre at de slutter sig til monstrenes side. 

Hvis ikke du skynder dig, slutter du dig til monstrenes side

For at holde dig til ilden, byder spillet på et dato-baseret system, hvor der typisk er en mission du skal klare dig igennem, før en vis deadline er nået. Du starter hver dag om morgenen, og efter at have tilbragt tid med en af dine venner eller draget ud på en mission, vil dag blive til aften. 

Det fungerer som et ur der tikker mod dommedag, og får spilleren til at tænke over hvilken handling, der er den mest passende. Vil du drage ud i byens gader for at bekæmpe de inficeret mennesker, eller vil du tilbringe tid med dine venner, som kan gøre dig stærkere i kampen? 

At styrke dine forhold gør dig stærkere i kamp

Dine venner er din styrke

For i Eternights er dine venner din styrke, og de bånd du skaber med dem, er nødvendige for at se historien til ende. I mange af ens samtaler, kan man vælge mellem forskellige svar, og selvom de ikke alle gør den store forskel for plottet, påvirker de dine forhold og din karakter direkte.  

Du bygger nemlig forskellige karaktertræk op gennem dine svar. De har alle en effekt for hvordan dine venner anser dig, og hvor langt du kan tage forholdet til dem, og jo længere man tager ens forhold, desto flere evner samt fordele kan man tage med sig i kamp. 

Det minder lidt om en datingsimulator, og de mange fordele der kom ud af det, motiverede mig til at tilbringe så meget tid som muligt sammen med de charmerende karakterer, før jeg atter drog ud på slagmarken.  

Jo bedre dine forhold er, jo flere evner låser du op for

Simpelt kampsystem kan bryde skjolde 

Når man så er i kamp, kan man bruge forskellige evner, der udvider sig jo flere man har på sit hold. Mange af spillets fjender har et bestemt element som de er svage overfor, og gennem et simpelt magisystem, kan man bruge det til at nedlægge dem hurtigt og smertefrit.  

Man kan også undvige en fjendes angreb, hvor man opnår nogle få sekunders usårlighed og kan gøre ekstra skade på fjenden. Det var en fin kombination af timing og strategi, der gjorde at mange af spillets kampe aldrig blev særlig avanceret eller svære, hvilket desværre kunne gøre nogle af spillets bosskampe lidt for nemme. 

De skiller sig nemlig ud fra de normale monstre, ved at have et skjold, der skal brydes før man kan gøre skade på dem. Det var sammenhængende med en karakters magi, og det varede ikke længe før jeg følte mig så stærk at bosserne hurtigt kunne nedlægges, når først deres skjold var ødelagt. 

Spillets bosser er noget stærkere end normalt med mere i liv og skjold der skal ødelægges.

En følelsesladet rutsjebane

Det må desværre også siges at spillets grafik ikke gør det nogen tjenester. Det minder til tider om et rigtigt flot PS3 spil, og selvom det har sin egen charme, særligt med de flotte 2D-animeret cutscenes, så når det aldrig samme højder som andre spil vi ser nu om dage.  

Det har dog sin helt egen charme, og virkelig mange scener sugede mig ind i dets univers med vidunderlig atmosfærisk belysning og de altid charmerende karakterer. Det kan til tider ville lidt for mange ting med dets forskellige gameplay stile i både baner, og de ting du kan lave med dine venner, men det kommer alt sammen til en følelsesladet rutsjebane, som jeg sjældent har fået i et spil af denne størrelse. 

Der skal også være plads til at slappe af med ens venner.

Konklusion 

Eternights er en lille usleben diamant, der har fortjent at bryde gennem den flod af store spil, som vi ser nu om dage. Det er ikke revolutionerende i dets gameplay eller grafik, men der er her tale om et spil med mange små dele der udgør en stor helhed. 

Det er også meget imponerende hvordan det er lavet af et meget lille team, der tydeligvis har lagt masser af energi i en historie om bånd, venskab og kærlighed. Der er nogle små bump på vejen, med haltende grafik, gameplay af svingende kvalitet og til tider lidt akavet situationer. Men det er intet i forhold til hvor meget jeg nød dette spil. 

Derfor giver jeg give Eternights 5 ud af 6 pixelhjerter.

Udvikler | Udgiver: Studio Sai
Tilgængelige platforme: Playstation 4 & 5 og PC
Platform spillet på: PS5
Anmelder: Kasper Pedersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Gaming