Anmeldelse | Crown of Wu

Kender du det når man kaster sig ud i et spil man intet ved om, og det viser sig at være en usleben diamant?

Kender du det når man kaster sig ud i et spil man intet ved om, og det viser sig at være en usleben diamant? Så lad os snakke om det en anden gang, for denne gang har jeg spillet Crown of Wu.

Ligner noget fra Playstation 2

Crown of Wu er et actionspil med platforming, kamp og puzzle løsning, og lad os sige det med det samme, det er ikke særlig godt. Historien i spillet er baseret på den gamle kinesiske novelle “Journey To The West”, men den bliver ikke rigtig brugt til meget. Din anonyme hovedperson får en masse grammatisk forkerte sætninger smidt efter sig fra en mystisk person hvis stemme består af de samme 3 lydeklip igen og igen. Han siger ikke rigtig noget spændende alligevel og menuerne og teksten som man skal læse ligner noget fra Playstation 2. Efter en længere tutorial bane hvor man bliver introduceret til noget rigtig dårlig kamp og noget endnu værre platforming, er man klar til en række baner som ikke driver historien frem, men istedet kaster en håndfuld nye mekanikker efter dig og nogle gange lige glemmer at forklare hvordan de virker.

Langsomt og klodset

Kampsystemet i Crown of Wu er langsomt og klodset, og føles mere som en tidlig prototype på et kampsystem. Karaktererne reagerer ikke meget på at blive ramt, og lydsiden bidrager heller ikke meget til kampen, så det hele føles enormt fladt. Man mister ret meget liv af at blive ramt, og en af bosserne er sågar udstyret med et angreb der kan dræbe dig øjeblikkeligt, uanset hvor meget liv du har. Kampen lader til at være designet til at være svær, men udviklerne har tydeligvis ikke haft evnerne eller ideerne til at designe det ordenligt. Det dårligt designet kampsystem med den høje sværhedsgrad resulterer i frustrationer, uanset om du vinder eller taber.

Død i sneglefart

Når kampen nu er så gyselig, så er det vel nok heldigt at platformingen er endnu værre! Styringen føles helt forfærdelig, dine hop umulige at styre ordenligt og animationerne er stive. allerede i første bane finder man ud af at udviklerne totalt har fejlvurderet hvad platformingen kan. Spillets platforming sekvenser er designet til at være LANGT mere krævende end styringen kan klare. Der forventes visse steder at du kan lande på ret små platforme med ret snæver timing, men man kan på ingen måde være så præcis med så gyselig styring. Jeg var frustreret ret tidligt, men det blev kun meget værre da spillet introducerede kameralignende droner som man så skal undgå at blive opdaget af. Det betød at der nu også var tidspres på hele herligheden, som kun gjorde frustrationerne endnu værre. Da der så også blev introduceret vand som du langsomt dør af, og ikke kan hverken hoppe eller løbe i, så blev hvert et fejltrin en død i sneglefart, og så var controlleren tæt på at ryge ud af vinduet i ren frustration.

En smule positivt

Hvis jeg nu SKAL nævne nogle positive ting, så er der nogle okay puzzles her og der, og de områder man bevæger sig rundt i er til tider decideret flotte, men ærlig talt så er det pæneste jeg kan sige om Crown of Wu, at det var overstået ret hurtigt. Spillet kan nemlig overstås på omkring 5 timer, måske 3 hvis man ikke konstant faldt ned fra platforme, blev oneshottet af fjender eller var i tvivl om hvad spillet ville have en til. 

Spillet var så ringe at jeg var nødt til at undersøge nærmere hvem der havde udgivet sådan et makværk, og det viser sig så at det er skabt ud fra et skoleprojekt fra en spansk digital kunstskole kaldet Trazos, og udelukkende er lavet af nuværende og tidligere elever derfra, samt en enkelt underviser. Det virker måske unfair at jeg så giver spillet så hård kritik, men eftersom det er blevet udgivet på Playstation til 150 kroner, må man forvente at det bliver behandlet som en reel udgivelse på lige fod med andre titler i prisklassen.

Konklusion

Crown of Wu, er et rigtig dårligt spil. Det er en vanvittigt frustrerende spiloplevelse, og jeg var lettet da det var overstået. Jeg giver det 2 ud af 6 pixelhjerter, og så håber jeg at studenterne fra Trazos har lært noget, og enten gør deres næste spil helt færdigt, eller i hvert fald lader være med at tage penge for halvfærdigt makværk.

[-] Overfladisk kampsystem
[-] Upræcis og sløset platforming
[-] Ligegyldig historie
[-] Ikke prisen værd

Udvikler/Udgiver: Red Mountain Consulting SL / Meridiem Games
Tilgængelige platforme: PS5, PS4, Xbox Series X|S, Xbox One, PC
Platform spillet på: Xbox Series X|S
Anmelder: KimParnage

Kopi suppleret af udgiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser