Anmeldelse | Coffee Talk 2: Hibiscus & Butterfly

Coffee Talk 2: Hibiscus & Butterfly er et skønt gensyn med gamle venner!

Det første Coffee Talk spil kom ud i 2020 og fik en fantastisk modtagelse! Derfor er det ikke underligt, at Mohammad Fahmi og Toge Production valgte at lave en efterfølger til spillet.

En lille spoiler warning før vi fortsætter: Hvis du ikke har spillet det første Coffee Talk spil, så er Coffee Talk 2 nok ikke noget for dig. Spillet skal ses som en fortsættelse af historien, så hvis du ikke kender den første del af den, så får du nok heller ikke så meget ud af den anden del.

Et glædeligt gensyn med gamle venner

Coffee Talk 2 er ligesom det første spil, en visuel novelle. Du skal forberede dig på at læse en hel masse, for eftersom at det er et lille indie-spil, er der altså ingen stemmeskuespillere. Så hvis læsning skræmmer dig, eller du måske synes at det er en smule kedeligt, så er dette ikke spillet for dig. Men hvis du derimod elsker en god historie, finurlige karakterer og et kreativt syn på sociale problematikker, så er du kommet til det helt rigtige spil!

I sin helhed går det ud på at du er en barista der ejer en natte café. Caféen hedder ‘Coffee Talk’, for det er præcis det man gør her, man drikker kaffe og snakker. I det første spil møder du en masse forskellige karakterer, og disse karakterer er også med i denne efterfølger. Det er en dejlig oplevelse at få lov til at snakke med alle dine venner igen. Det føles nærmest som om, at det er årtier siden sidst du sad og snakkede med Vampyren Hyde, Politibetjent Jorgi, Varulven Gaia, Succubussen Lua og alle de andre. Men ud over de glædelige gensyn, så er der også nye kunder i butikken!

Vi møder influenceren Lucas som er en satyr, der drømmer om at hjælpe andre creators med at blive store. Bansheen Riona, der gerne vil være opera stjerne, men desværre bliver mødt med en masse had, blot fordi hun er en banshee og alienen Amanda, der er kommet til jorden for at hilse på sin bror Silver, som vi kender fra det første spil.

Hvorfor fixe noget der ikke er ødelagt?

Selve spillet har ikke ændret sig det store fra det første. Det er stadig de samme mekanikker og i sin helhed, nærmest det samme spil. Der kan man jo så spørger sig selv, om der skulle være sket noget mere, eller om spillet i sig selv bare er godt nok og det alligevel mest er for historien at man spiller det?

I min optik havde jeg ikke behov for noget nyt og gamebreaking i spillet, jeg vidste hvad jeg gik ind til og jeg forventede intet mindre end blot en hyggelig fortælling, hvor jeg i ny og næ skulle lave en kaffe til mine kunder. Så igen, hvis du ikke er til rolige spil, så hold dig langt væk fra Coffee Talk serien, men hvis du ligesom jeg elsker et hyggeligt lille indie-spil – så er Coffee Talk 2 en ren definition på et ‘cozy’ spil.

Coffee Talk 2: Hibiscus & Butterfly er en perfekt fortsættelse til Coffee Talk serien. Jeg hyggede mig hele vejen igennem og endte med blot at læne mig tilbage i stolen og nyde historien. Jeg tror dog, hvis jeg skal være helt ærlig, så ville det ikke have gjort mig noget med endnu flere nye karakterer. Derudover vil jeg også anbefale at man måske lige spiller det første spil igen, hvis det nu er lang tid siden og man måske har glemt nogle ting. Coffee Talk 2 refererer nemlig mange gange til ting man har fået af vide i det første spil, så det kan måske være lidt forvirrende, hvis man ikke husker det så klart.

Men alt i alt, så er det en hyggelig oplevelse og heller ikke den længste. Så hvis du blot mangler noget at sidde og chille med, så vil jeg anbefale dig at du laver dig en kop kaffe og sætter dig med Coffee Talk 2: Hibiscus & Butterfly.

Jeg giver Coffee Talk 2 – fem ud af seks pixelhjerter.

Udvikler/Udgiver: Mohammad Fahmi / Toge Production
Tilgængelige platforme: Nintendo Switch, Xbox One, PlayStation 4, PlayStation 5, PC