Anmeldelse | Batora: Lost Haven

I Batora: Lost Haven svinges der med et tveægget sværd, og nogle gange rammer det plet.

Batora: Lost Haven svinger det tveægget sværd og rammer nogle gange plet

Kender I de serier, man bliver ved med at se i håbet om, at de bliver bedre med tiden? Sådan havde jeg det, da jeg spillede Stormind Games nyeste spil Batora: Lost Haven. Det er ikke, fordi det er et dårligt spil. Det tager bare lang tid om at komme i gang. Og når det først er i gang, sidder man lidt og venter på, at det godt snart må blive færdigt.

Batora: Lost Haven starter med et ufokuseret udtryk, der vil rigtigt mange ting. Men jo mere man dykker ned i spillet og dets mechanics, kan man se, at der gemmer sig et solidt fundament. Desværre er det bare for sent til at man virkelig bliver betaget af spillet.

Forspokens lillesøster

I Batora: Lost Haven tager vi med Avril og Mila på et eventyr til fremmede planeter, hvor dommedagen er nær. Som Avril får spilleren nogle overnaturlige kræfter, der knytter sig til hhv. månen og solen. Med disse kræfter kan man besejre forskellige fjender og løse puzzles i et forsøg på at redde planeten fra dommedag.

I starten havde jeg det ret stramt med Avril og Mila og måden de snakkede til hinanden på. Hvis man forestiller sig dialogen i Forspoken og har to karakter, der snakker sådan… ja, så har du Avril og Mila. Dog sker der nogle interessante valg i historien, hvilket påvirker karakterene til at blive mere seriøse. Ikke ligeså seriøs som Aloy fra Horizon-spillene, men en balancering af karakteren. Og det pynter lidt på det hele. Når det gør lidt emotionelt ondt på karaktererne, så bliver historien god.

Desværre skete det først ret sent i spillet, hvilket gjorde, at jeg ikke var særligt investeret. Jeg vil anerkende den historie, de prøver at fortælle, men dramaturgisk er det lidt noget rod.

Månens mørke og Solens lys

Batora: Lost Haven er et isometrisk action-RPG, hvor man smadrer forskellige fjender baseret på, hvilke elementer de er svage overfor. Lyser de fx orange, er de svage overfor solens element, og lyser de lilla er de svage overfor månens element. De orange fjender skal smadres af et kæmpe sværd, hvorimod de lilla fjender skal skydes af en bue.

Det handler derfor om, at man hele tiden er opmærksom på, hvilke farver, fjenderne har, og hvordan man mest strategisk skifter mellem sol-formen eller måne-formen. Fjendevarieteten er okay, og bosskampene er gode. Jeg kunne godt savne at kampsystemet var en smule mere tight. Det føles nemlig klodset at kæmpe med det store sværd. Her ventede man bare på at ens spinde-angreb blev klar, så man kunne spamme det.

Der hvor spillet for alvor tager kegler i gameplayet er ved sine puzzles. Her skal man bruge sine evner til at flytte platforme, trille med kugler eller aktivere forskellige elementer. Dem kunne de sagtens have haft flere af, da det hurtigt var overståede. Igen skal man være opmærksom på, at disse puzzles kommer nogle timer inde i spillet, hvor man faktisk er ved at give op, fordi historien og gameplayet føles klodset.

Systemer uden mening

Som nævnt er Batora: Lost Haven et action-RPG. Det betyder også, at der er nogle tal for ens evner, man kan lege med. Systemet her er at man kan tilføje runer til ens karakter, der ofte kommer med en buff til det ene element og en debuff til det andet. Men igen er systemet lidt klodset forklaret, hvor det ikke føles særligt strategisk at vælge, hvilke runer, der skal på. Man vælger bare dem man nu har.

Et andet system, der heller ikke rigtigt gav mening var karma-systemet. I spillet kan man træffer nogle valg, hvilket får betydning for, hvilken slutning man får. Disse valg bliver truffet ud fra et karma-system, hvor man enten kan vælge et impulsivt valg eller et velfunderet valg.
I sidste ende betyder det ikke det store. Her burde man have skrottet systemet og bare lade valgene stå uden at knytte sig til noget system. Når det ikke aktivt bliver brugt, hvorfor så have det med?

Batora: Lost Haven er et spil, der tager lang tid om rigtigt at komme i gang. Med en fjollet Forspoken-agtigt historie i starten og et klodset gameplay, bliver det ret svært at engagere sig i. Men ligeså snart historien tager en mere seriøs drejning og puzzle-banerne bliver introduceret, kan man se, at spillet har en vis kvalitet. Dog er det desværre alt for sent at fange spilleren og få dem til at engagere sig.

Derfor er det også et spil, som er svært at anbefale, da mange andre spil derude gør det meget bedre. Det er et tveægget sværd, men Batora: Lost Haven ender på 4 små pixelhjerter.

+ Den seriøse historie
+ Puzzle-banerne