Anmeldelse | Bastarden

Mads Mikkelsen har i den grad “jord i hovedet” i Nikolaj Arcels storfilm, der fuldt fortjener de udenlandske klapsalver.

´Bastarden` er dansk verdensklassefilm: En bragende flot kartoffelwestern, der skal ses på det største lærred.

En gang i mellem bliver man stolt af dansk film og Nikolaj Arcels tilbagevenden til sine danske kartoffelrødder, bør få alle generationer i biffen. Filmen er inspireret af Ida Jessens roman ‘Kaptajnen og Ann Barbara’ der foregår på den jyske hede omkring 1755 og vi følger, i Mads Mikkelsens skikkelse, den 54-årige tyske kaptajn Ludwig von Kahlen, der slår sig ned på det mest trøstesløse sted sydvest for Viborg, bygger et hus og går i krig med den, ifølge den danske konge Frederik d. 5, umulige opgave at opdyrke heden. Men kaptajnen er stærk, stolt og stædig. En dag flytter også den unge kvinde Ann Barbara og hendes mand ind, og en lille taterpige, der bliver efterladt af sin far. Filmens altdominerende skurk, den onde landsdommer og herremand Schinkel, (en isnende grusom  Simon Bennebjerg), gør imidlertid alt for at chikanere projektet, da han mener at jorden er hans. Men Kahlen har en joker i ærmet: 20 sække med tyskimporterede kartofler, der siges at kunne trodse al slags vejr!

Jeg skal ikke kunne sige om den 58,5 millioner kroner dyre ´Bastarden´ om den tager sig mere vellykket ud end 2012´s ´En Kongelig Affære´. Men skal man kalde begge film for danske periode westerns, hvor “Affæren” blinker som den pæne af slagsen, er ´Bastarden´ så afgjort det beskidte ´Django´ modsvar. Der dvæler en ufin stank af mudder, blod og røvbylder på lærredet, når ikke Rasmus Videbæks åndeløse cinematografi og Dan Romers stormfulde score tager os ud på den golde jyske hede. Det er ´Pelle Erobreren´ som var det en Clint Eastwood i færd med at Skagensmale ´De Nådesløse´, hvor Mads Mikkelsens kantede furrede ansigt pløjes op som en roemark. Det er historie Danmark tilsat sex, blod, voldsom natur og magtbegær med store drømme og grusom endeligt.

Dette står i naturlig ligevægt til pudderkvast borgen hos filmens superskurk De Schinkel der dyrker kaosondskab til lyden og billederne af spontan voldtægt, kogekunst som torturunderholdning eller bare “almindelig” kaos ondskab ikke ulig DC´s ´Jokeren´ anno 1700-tallet, iført Amadeus paryk og hofbal. Det er lige før at Simon Bennebjerg stjæler billedet i rollen fra Hollywood Mads, men det skal en rigtig superskurk jo.

Filmen frankeres ligeledes over hele linjen af danske top skuespillere, der også gerne vil huskes efter rulleteksterne, hvilket jeg ikke skal beklage.

Jeg betvivler dog om ´Bastarden´ kommer videre i Oscar løbet. Dertil er den for uoriginal og  episode agtig. Dette skal dog ikke hindre mig i at give filmen 5 flotte stjerner og kære venner: Danmark har fået sin første fremragende kartoffelwestern!

Film og serier