Anmeldelse | Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg

Er dette flotte Remake nok til at få dig til at hoppe i gryden og eksperimentere, eller er ingredienserne blevet for gamle?

Bliv en alkymist med små skridt 

“Atelier” serien har efterhånden mange år på bagen, med mere end 20 titler fordelt over forskellige konsoller. Det medfører en bred fanskare, der er blevet tryllebundet af det magiske univers og dets unikke eksperimenterende gameplay. 

Men hvad de færreste nok ved, er at serien har sin spæde start tilbage i 1997 med titlen “Atelier Marie: The Alchemist of Salburg”, der aldrig blev udgivet uden for Japan. Nu har udviklerne “Gust” lavet en remake af denne titel med fornyet grafik og gameplay-detaljer til resten af verden. Men er det nok for dig at hoppe i gryden og eksperimentere, eller er ingredienserne blevet for gamle? 

Alkymist på skolebænken

I spillet tager du rollen som “Marlone”, også kaldet “Marie”, der er kendt som den værste elev på akademiet for alkymister i Salgburg. Hun er nærmest dømt til at dumpe den endelige prøve, men får en frist på 5 år, til at skabe noget af en helt særlig værdi, der kan fungere som hendes endelige eksamen og opveje hendes nuværende dårlige resultater.  

Hun får en gryde og en lærebog til at starte sin eksamen, men derudfra er det op til dig som spiller at guide hende gennem verdenen ved at samle ingredienser, viden og erfaring for at kunne bestå den endelige prøve.  

Historien i spillet er meget åben, da det er op til dig hvor meget der skal gøres og opnås, men historien kan klares på ca. 7 timer, hvis man udelukkende fokusere på at hjælpe Marie gennem sin endelige prøve. 

Det skal dog siges at størstedelen af historien ligger i de mange sidemissioner, der giver ekstra liv til spillets univers og det kan klart anbefales at bruge ekstra tid på spillets side indhold, da det gav historien samt karaktererne en del mere charme. 

Organiser din tid – Eller lad være 

Som det var i det oprindelige spil fra 1997, er man presset af en periode på 5 år til at klare hovedhistorien. Dette gør det nødvendigt at organisere dine handlinger, da næsten alt du gør tager flere dage ud af kalenderen.  

Vil du udforske verdenen efter ingredienser til din gryde? Det vil koste dig nogle dage. Hvad med at brygge noget til byens befolkning? Det vil koste dig nogle dage. Kommer du i kamp mod en fjende? Det vil koste dig en dag. 

Det bliver lidt irriterende at noget så småt som at skulle plukke nogle urter, eller fylde vand på flaske, tager flere dage, men det bliver også mere udfordrende at nå ens agenda, da diverse missioner har en deadline. Det tvang mig til at organisere min tid bedre, og gjorde det nødvendigt at planlægge de missioner jeg valgte, efter den tid som det ville tage at klare dem.    

Det er dog en vej uden om i det nye spil, da der her er tilføjet en “Unlimited mode”, der giver dig alt den tid til at klare tingene, som du vil have. Det er en rar ting for nytilkommere, men fjerner også alvoren fra spillets historie med de 5 år til at bestå. 

Opbyg dine forhold og viden 

Når du skal ud i verden for finde ingredienser, er det vigtigt at du får samlet et hold, der kan hjælpe med at bekæmpe spillets mange fjender. De kan findes i byen Salburg, hvor du hyrer dem til at følge dig på en ekspedition, hvor der både skal kæmpes og udforskes for at finde ingredienser. 

Kampsystemet fungerer som et klassisk turbaseret JRPG, hvor der skiftes mellem fjender og venner. Der er mulighed for dig at organisere hvor dine karakterer er placeret, men det ændrede ikke på det store og var rent ud sagt meget simpelt. Det krævede ikke den store strategi at kunne nedkæmpe spillets fjender, så længe man ikke kæmpede mod nogle der var flere lvl’s over en selv. 

Efter hver ekspedition bliver både dit hold og forhold til dem stærkere. Du kan blive venner med en god håndfuld karakterer, der alle har hver deres kampstil, og en række sidehistorier, som du kun kan opleve ved at opfylde forskellige krav der kan findes i ens dagbog.  

Det var en interessant måde at dele historien op, da der er meget sideindhold man ellers aldrig ville opleve. Derfor er det også her nødvendigt at organisere sin tid, da visse events kun sker på særlige tidspunkter, eller kræver at man har gjort nogle bestemte handlinger såsom udviklet ens viden inden for alkymistfaget. 

Charmerende men simpelt univers 

“Atelier” serien har altid været kendt for sit charmerende univers og dette er ingen undtagelse her. Karakterernes 3D udseende passer perfekt til det farverige univers, og selvom der ikke er mange store detaljer i spillet, var det simpelt og behageligt at se på hele vejen igennem. 

Der er dog ikke særlig meget “Next generation” over det at spore, og det mindede til tider om et flot PS3 spil med dets noget stive animationer af karakterer der stod og snakkede med hinanden. Der var dog en vis charme over de simple detaljer, som bragte mig tilbage til en tid hvor grafik ikke spillede den store rolle, så længe det havde sin egen personlighed. 

Der er samtidig mulighed for at spille den oprindelige titel fra 97, hvis man lider hårdt af nostalgi og vil prøve at sammenligne originalen med remaken. Det ses her tydeligt hvor meget “Gust” har lavet af forandringer, både når det kommer til musik, gameplay og grafik.   

Konklusion 

For “Atelier Marie Remake” er et charmerende spil, der klart viser sine rødder fra en forgangen tid, mens det tilføjer nok af sine egne elementer til det virker nyt og unikt. Gameplay er simpelt og grafikken er ikke helt op til nutidens standarder, men det scorer point på dets hyggelige lille historie og en stil der er nem at gå til for både fans og nytilkommere af serien. 

Derfor får “Atelier Marie Remake: The Alchemist of Salburg” 4 ud af 6 pixelhjerter.      

Udvikler | Udgiver: Gust | Koei Tecmo
Tilgængelige platforme: PS5, PS4, Nintendo Switch, PC
Platform spillet på: PS5
Anmelder: Kasper Pedersen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser