Anmeldelse | Anger Foot

Den står på hektisk gameplay og dundrende bas i Anger Foot, hvor du skal sparke og skyde dig igennem horder af kriminelle for at få din stjålne sneaker-samling tilbage.

Giv den los!

Som titlen antyder, er du godt gal i skralden, for din samling af sneakers er blevet stjålet af en af de 5 bander i ”Shit City”, og hvilket våben er bedre til at smadre bandekriminelle end dit medfødte dødsvåben: dine fødder! Man tonser afsted med dundrende techno/basmusik, sparker døre ind og kæmper mod en håndfuld forskellige fjender, som nogle gange kræver, at man ændrer sin taktik en smule.

Hvis man gerne vil låse op for nye sko med forskellige slags bonusser og evner, så kan det betale sig at genspille banerne. Udfordringer som for eksempel ”brug kun fødderne” eller ”gennemfør banen på mindre end X antal sekunder” belønnes med stjerner som låser op for nye sko. Man kan faktisk også bare tonse igennem banerne uden at kigge sig tilbage, hvis man ikke har tålmodigheden.

Gimmick spil

Anger Foot er en mærkelig og adrenalinpumpet spiloplevelse! Det er tilpas udfordrende til, at man ikke bare drøner igennem det, men i ny og næ er nødt til at ændre taktik og prøve at spille banerne på en ny måde. Somme tider hjælper det faktisk at skifte til nogle andre sko med power-ups der passer bedre til den bane, hvor man sidder fast.

Tematikken er plat og til tider på grænsen til åndssvag, men det er også den allerstørste underholdningsfaktor. Spillets gimmicky arkade gameplay fungerer fremragende sammen med dets grafiske stil, som minder om et mix mellem tegnefilm og graffiti.

Den dundrende basmusik passer måske ikke helt til alles musiksmag, og man kan godt risikere at blive en smule ør i hovedet efter en times fuld skrue. Lidt på samme måde som metal-soundtracket i Doom, så øger det tempoet og energien i gameplayet. Men fordi musikken er så overdrevet, forbliver det bare en sjov gimmick ved spillet. Især når man dør, og fjenderne står og danser som gale over ens døde krop.

Spillet forsøger at dæmpe tempoet en smule ved at lave nogle korte gå-sekvenser, hvor man kan gå rundt og snakke med NPC’er, som alle sammen har en fjollet replik til dig. Det er dog bare undertekster uden stemmer, og der er ikke meget underholdning i at skulle gå fra person til person for at læse en halvsjov bemærkning.

Der er noget fedt over et spil med en fjollet tematik og velfungerende gameplay, som Anger Foot rammer plet med. Spillet er én stor veludført gimmick, men det tager ikke særligt lang tid at komme igennem det, og selvom basmusikken og det hektiske gameplay er sjovt i starten, så bliver det relativt hurtigt en udmattende faktor. Der er ikke nok at komme efter til at retfærdiggøre prisen på 25 euro (186 kr), men jeg kan varmt anbefale at wishliste det på Steam, i tilfælde af at det kommer på tilbud. Det vil helt klart ikke falde i alles smag, men hvis man er til spil som bedst kan beskrives som latterligt, fjollet og mærkeligt, så er det et virkelig sjovt spil at fjolle rundt med over en weekend.

[+] Sjov og underholdende tematik
[+] Veludført adrenalinpumpet gameplay
[+] Visuelt simpelt men effektivt