Anmeldelse | Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

Et farverigt spil om krig mellem flere nationer.

Det taktiske G.I. Joe lignende spil er tilbage!

Jeg missede ud på Game Boy Advance de første par år da jeg var yngre, og derfor var der mange titler jeg aldrig rigtigt fik prøvet. En af dem var Advance Wars, som udkom tilbage i 2001.

22 år efter og en lille udskydelse pga. rigtige konflikter, er der endelig en remake ude af de 2 spil der udkom til Game Boy Advance. Denne gang udviklet af Wayforward, som er kendt for at holde godt liv i forskellige spilserier som f.eks. Shantae og River City Girls.

NELL byder dig velkommen til spillet

Hvis man har spillet det originale spil, kan man se, at den grafiske stil er ændret meget. Stilen er nu mere som små actionfigurer på et bord. Lidt ligesom et tabletop krigsspil. De prængene farver som dine hold har, de kommanderende officerers anime look, signatur poseringer og catchphrases, giver en mere let stemning som en form for weekends tegnefilm ala G.I. Joe.

Derfor skal man ikke tage historien for alvorligt, da den er ret simpel og nem at følge med i. Hvis man bl.a. har spillet de førnævnte Wayforward-titler, kan man nemt forvente den samme charme, de er kendte for.

Battleanimation i slagmarken

Spillet spilles som et turbaseret strategispil, hvor du for det meste vinder kampe ved at overtage fjendens hovedbase eller eliminere alle fjendens soldater. Spilmodes varierer, bl.a. nogle går ud på at overtage et vis antal områder før fjenden gør.

Dine tropper er delt op i alt fra soldater til fods, til tanks, til både og fly med forskellige styrker og svagheder i stil med en udvidet sten, saks, papir. Blandt andet er ubåde stærke mod slagskibe, mens cruisers kun kan nedlægge ubåde.

Ironisk nok, at et spil kaldet Advance Wars trækker det sig tilbage som et af de mere simple strategispil på markedet, hvilket slet ikke er en dårlig ting i det hele, men det begrænser dog spillet til en vis grad. Næsten alle tropper kan kun angribe direkte, hvor få kan skyde fra afstand, dog er deres svaghed, at hvis man kommer for tæt på, kan de ikke røre dig.

Du kan forsvare dig ved at gemme dig i byer eller skove, hvor soldater kan tage op mod bjergene og skyde ovenfra. Selvom de kun kan angribe direkte ved siden af fjenden, ikke engang dem med bazookaer. Selvom de er helt deroppe, er de stadig ikke så brugbare mod en kampvogn.

Dine troppers liv er også, hvor meget skade de giver, så jo mindre liv jo mindre er der af angreb, og tit ender strategien med at løbe halen mellem benene mod den nærmeste by for at hele da alt under 7 i HP er slapt. Der kunne spillet godt have måske haft en sniper eller medic figur af en art.

Det er som et lille nuttet krigsbord

Dine CO (commanding officers) har dog særlige evner, der kan aktiveres, når baren er fyldt op undervejs i spillet.

Bl.a. Andy, der har evnen til at reparere og hele dine tropper, eller Max, der gør alle tropperne ekstra stærke i den ene tur. Det er simple, men fede elementer, der giver en grund til at vælge den rigtige CO og ændre strategi alt efter, hvem man har.

Hvis man spiller 2’ernes historie, låser man op for SUPER CO power, som er de samme evner, bare maksimeret. Nogle CO’s evner er dog lidt specifikke, som f.eks. Sonjas, der gør, at hun kan se et felt mere og tropper i skovene under kampe, der foregår i tåge. Ellers er den nærmest ubrugelig.

Det virker måske unfair

Når du kæmper mod computeren, viser den ingen nåde. Tit kan man bruge lang tid på en kamp, fordi computeren spammer samme taktik igen og igen, indtil man giver op og prøver noget andet. Det, der ikke giver mening, er, at du kan få tips og råd til missionerne, hvis du taber eller vælger at give op. Hvorfor ikke bare lave det som en knap i menuen? Så kan man spørge ind, hvis man mangler en god strategi, der som regel er det der fanger modstanderen i saksen.

En ny funktion er, at du kan genstarte din ene tur, hvis du mener, du lavede en fejl. Men kun én gang. Det ville være en bonus at kunne spole længere tilbage, så man bedre kan tænke over, hvor det gik galt, i stedet for at skulle starte helt forfra og selv høre, hvad den rigtige metode er.

Men du kan også kæmpe mod dine venner offline og online. Op til 4 mod hinanden, men det store minus er, at det kun er venner online. Der er ingen random kampe eller åbne lobbyer. Det gælder også, når du skal dele selvskabte baner. Det kan kun ske mellem Switch-venner.

Grit har dig på kornet

Jeg havde det meget sjovt med Advanced Wars 1+2 Reboot Camp. Det er farverigt, simpelt og ret underholdende. Men nogle gange kan simpliciteten blive for ensformig, og der er ikke meget variation, når man er lidt begrænset med sten-saks-papir-designet og AI, der nærmest tvinger dig til at vælge én enkelt korrekt måde at slå dem på.

Men indhold mangler der ikke. To fulde historier med en del at låse op for i form af ekstra missioner, udfordringer og selvfølgelig de forskellige CO’s, så man kan nemt holde sig kørende. Og ligesom originalspillet er det et fedt spil at game på farten.

Hvis bare Advance Wars var lidt mere avanceret med deres designs i form af gameplay og funktioner, så ville det være et fantastisk spil.

[+] Fed grafisk stil
[+] Simpelt gameplay, der gør det nemt at lære
[-]  AI kan være for aggressiv
[-]  Online funktioner er begrænset

Udvikler/Udgiver: Dambuster Studios / Deep Silver
Tilgængelige platforme: Nintendo Switch
Platform spillet på: Nintendo Switch
Anmelder: ‘Son-Michael’ Eriksson

Kopi suppleret af udgiver.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre artikler

Anmeldelser